Situada al nòrd del departament de l'Anautita-Saône, en l'anautita vallée de la Ognon, a 3 km del Thillot pel caulet de las Croses, a unitat|20|km en amont de Mélisey e a unitat|35|km de Lure.
Lo ponch culminant de la municipalitat es çò pilòta de Servance, situat a unitat|1215|m d'altitud. Es la primièra municipalitat traversat pel Ognon, #que pren la siá font sus las nautors de Castell-Lambert.
Située au nord du département de la Haute-Saône, dans la haute vallée de l'Ognon, à 3 km du Thillot par le col des Croix, à 20 km en amont de Mélisey et à 35 km de Lure.
Le point culminant de la commune est le ballon de Servance, situé à 1 215 m d'altitude. C'est la première commune traversée par l'Ognon, qui prend sa source sur les hauteurs de Château-Lambert.
A l'origina, i i aviá ailà una plaça de vigilància de l'armada romaine al caulet de Lestoy (uèi caulet de las Croses, en donant d'accèsses a la Lorraine).
A Modèl:La s-, lo comte de Faucogney, Gislebert de Faucogney, #far erigir un castèl força nomenat Castrum Humberti o Chastel-Humbert, #que #venir Chasteau-Lambert a la fin de la sègle xv, de contunh Castèl-Lambert. De 1341 a 1347, lo luòc i aguèt ocupat pels Bourguignons, de contunh #tornar a Henri de Faucogney.
En 1374, l'ensems de la distincion de Faucogney a cedit per unitat|200000|écus}} d'aur a Philippe lo Hardi, pòrti de Bourgogne. Jol domeni dels Bourguignons comença l'espleitacion de las minas aurifères, de contunh argentifères situadas en contrebas del caseriu.
La Franca-Comtat passa jos la tutelle espanhòla cap a 1598 jos Philippe II amb lo govèrn de Isabelle d'Espanha (1566-1633). Lo rei Philippe III fa erigir La nòstra-Madama de la Assomption, capèla situada a la cœur de Castell-Lambert l'an 1616.
Castell-Lambert e la Nautor-de detlo-Them venon francés en 1780.
Las minas barran jos la Revolucion francesa ; la siá espleitacion reprendrà per qualques ans al començament de la sègle xx (en partida jos l' aucupacion alemanda), per la extraction de molybdène.
La nòstra-Madama de las Nèus a erigit l'an 1855 a la reünion de la montanha ont se levava antany lo castèl. Ela commémore las victimas de l'epidèmia de choléra de 1854 ; foudroyée en 1973, serà sulpic restaurada.
Lo fòrt de Castell-Lambert, situat a lo-dessus del caulet de las Croses, alberga qualques militars pendent la guèrra de 14-18.
Castèl-Lambert a liberat del joug alemand lo 25 de novembre de 1944.
La vallée de la Ognon i aviá connectat a aquela de la Moselle per un « tacot », pichon tren (se sonava « tramvia ») gerit per la C.F.V. (Camins de fèrre vicinaux d'Anautita-Saône) #que passava en lo tunèl creusé jol Caulet de las Croses. La Nautor-de detlo-Them constituissiá initialement lo terminus de la linha ; es en 1912 que la linha a esperlongat fins al Thillot.
En 1972, Castèl-Lambert a ligat a la municipalitat de la Nautor-de detlo-Them, fauta de populacion. Lo pòble, #que comptava en 1616 dintre 600 e 700 abitants (240 l'an 1790), ne compta pas mai en 2010 que dètz-e-sèt.
La Nautor-de detlo-Them
Lo vilatge de la Nautor-de detlo-Them es fòrça mai recent.
A l'origina, i i aviá ailà bòsques e de pradas, cristianadas Elevat-de detlo-Them perque situadas a lo-dessus del Them, luòc-dich de Servance.
La Nautor-de detlo-Them #nàisser a Modèl:La s-, e #demorar longtemps un quartièr de Servance.
En 1972, lo vilatge de Castell-Lambert i aguèt ligat a la comuna.
À l'origine, il y avait là un poste de surveillance de l'armée romaine au col de Lestoy (aujourd'hui col des Croix, donnant accès à la Lorraine).
Au sègle XII, le comte de Faucogney, Gislebert de Faucogney, fit ériger un château fort nommé Castrum Humberti ou Chastel-Humbert, qui devint Chasteau-Lambert à la fin du sègle xv, puis Château-Lambert. De 1341 à 1347, la place fut occupée par les Bourguignons, puis revint à Henri de Faucogney.
En 1374, l'ensemble de la seigneurie de Faucogney est cédée pour 200 000 écus d'or à Philippe le Hardi, duc de Bourgogne. Sous la domination des Bourguignons commence l'exploitation des mines aurifères, puis argentifères situées en contrebas du hameau.
La Franche-Comté passe sous la tutelle espagnole vers 1598 sous Philippe II avec le gouvernement d'Isabelle d'Espagne (1566-1633). Le roi Philippe III fait ériger Notre-Dame de l'Assomption, chapelle située au cœur de Château-Lambert en 1616.
Château-Lambert et le Haut-du-Them deviennent français en 1780.
Les mines ferment sous la Révolution française ; leur exploitation reprendra pour quelques années au début du sègle xx (en partie sous l'occupation allemande), pour l'extraction de molybdène.
Notre-Dame des Neiges est érigée en 1855 au sommet de la montagne où se dressait jadis le château. Elle commémore les victimes de l'épidémie de choléra de 1854 ; foudroyée en 1973, elle sera aussitôt restaurée.
Le fort de Château-Lambert, situé au-dessus du col des Croix, héberge quelques militaires durant la guerre de 14-18.
Château-Lambert est libéré du joug allemand le 25 novembre 1944.
La vallée de l'Ognon était reliée à celle de la Moselle par un « tacot », petit train (on disait « tramway ») géré par la C.F.V. (Chemins de fer vicinaux de Haute-Saône) qui passait dans le tunnel creusé sous le Col des Croix. Le Haut-du-Them constituait initialement le terminus de la ligne ; c'est en 1912 que la ligne est prolongée jusqu'au Thillot.
En 1972, Château-Lambert est rattaché à la commune du Haut-du-Them, faute de population. Le village, qui comptait en 1616 entre 600 et 700 habitants (240 en 1790), n'en compte plus en 2010 que dix-sept.
Le Haut-du-Them
Le village du Haut-du-Them est beaucoup plus récent.
À l'origine, il y avait là forêts et prairies, baptisées Haut-du-Them car situées au-dessus du Them, lieu-dit de Servance.
Le Haut-du-Them naquit au sègle XIX, et resta longtemps un quartier de Servance.
En 1972, le village de Château-Lambert fut rattaché à la commune.