Lo vilatge de Gouhenans se tròba a 12 km de Lure e a 10 km de Villersexel sus la RD 265. Lo sieu ponch en culminant se situa a 381 m sul luòc del Mont d'ont se pòt percebre la Capèla de Ronchamp, las Vòges, los contreforts del #Jurar e, per polit temps, qualques reünions de las Alpes suisses.
Le village de Gouhenans se trouve à 12 km de Lure et à 10 km de Villersexel sur la RD 265. Son point culminant se situe à 381 m sur le site du Mont d'où l'on peut apercevoir la Chapelle de Ronchamp, les Vosges, les contreforts du Jura et, par beau temps, quelques sommets des Alpes suisses.
Los primièrs documents sus Gouhenans an #èsser trobats al Abbaye de Bitaine e datan de 1186. Lo castèl situat sus la près de la falaise #que domina lo pòble, a #èsser precedit per un ostal fòrt en datant de 1472. Las parts los mai ancianas del castèl actual datan de la sègle XV. De la bastissa a aquel jorn incomplèt, se pòt admirar la tourelle, la pòrta d'en primièr e los soscaves voutées.(Aquel sojorn es una proprietat privada).
Es al començament del sègle xix que Gouhenans se #industrializar amb l'installacion d'una fabrica de extraction de la houille. Se vei encara la una dels quatre caminadas; de contunh de la sal a #èsser extrach. Se compta alavetz aperaquí 1000 abitants. Una verrerie #èsser egalament implantada en los ans 1900.
LA ROTA DE LA SAL:
La prospérité de Gouhenans i aguèt assegurat pendent mai d'un sègle per l'espleitacion de lo sieu jaciment de sal, e la fabricacion dels produchs chimiques #que ne derivavan. Aquelas salines se classificavan entre los segon de França, per l'importància e la qualitat de la siá sal. Convoitées, #Èsser un objècte d'escandal, relatada per Victor Hugo en las siás "causas vist". Las repercussions de la question #entrenar la casuda de Louis-Philippe, #çò que #retre celèbra lo nom de "Gouhenans". Lo castèl de Gouhenans existissiá ja a la s-|XIV|e}}. D'après Gollut, aiçò èra un bon ostal fòrta del Comtat de Bourgogne e de nombroses ostals ancianas subsisteixen, aital qualques pèças escassas en la Eglise Sant-Etienne, en datant de la sègle XVII.
Es l'espleitacion d'un jaciment houiller, en 1819, #que #permetre la descobèrta del jaciment de sal gemme. Cap a 1830, la companhiá concessionnaire #emprene la siá espleitacion, e establís chantiers de evaporació. Las condicions de tractament, e sustot l'abondància de combustible bon mercat permetián de ventre la sal a prèses inferiors a aqueles de las salines de l'Èst #que lo monopòli n'aperteniá dins l'Estat. La question #excitar convoitises e #far un maco escandal que # #remullar lo general Despans-Cubières, doas fai ministra de la Guèrra e #que desirava se far elegir deputat de Anautita-Saône. Lo ministre dels trabalhs publics, Testa, i aguèt ludut tanben esguitat. L'escandal #èsser grossi e espetat contra la Monarchie de Julhet tanben plan per las oposicions d'esquèrra, #que de drecha. En "Causas vist", Victor Hugo #relatar lo procès en corrupcion #que i aguèt luòc davant lo tribunal dels Parelhs. La campanha #entrenar, sièis mes mai tard, la casuda de Louis-Philippe. Pendent aquel temps, l'activitat de la salina de Gouhenans #contunhar de prospérer. Una fabrica de produchs chimiques i #èsser adjunta cap a 1848. L'espleitacion de las salines i aguèt arturat l'an 1936. Las immensas bastissas subsisteixen.
(Font: lo nòu diccionari de las municipalitats de l'Anautita-Saône).
Les premiers documents sur Gouhenans ont été trouvés à l'Abbaye de Bitaine et datent de 1186. Le château situé sur le bord de la falaise qui domine le village, a été précédé par une maison forte datant de 1472. Les parties les plus anciennes du château actuel datent du sègle XV. De l'édifice à ce jour incomplet, on peut admirer la tourelle, la porte d'entrée et les caves voutées.(cette demeure est une propriété privée).
C'est au début du sègle xix que Gouhenans s'industrialisa avec l'installation d'une usine d'extraction de la houille. On voit encore l'une des quatre cheminées; puis du sel a été extrait. On compte alors environ 1000 habitants. Une verrerie fut également implantée dans les années 1900.
LA ROUTE DU SEL:
La prospérité de Gouhenans fut assurée pendant plus d'un siècle par l'exploitation de son gisement de sel, et la fabrication des produits chimiques qui en dérivaient. Ces salines se classaient parmi les deuxièmes de France, pour l'importance et la qualité de leur sel. Convoitées, elles furent un objet de scandale, relatée par Victor Hugo dans ses "choses vues". Les répercussions de l'affaire entraînèrent la chute de Louis-Philippe, ce qui rendit célèbre le nom de "Gouhenans". Le château de Gouhenans existait déjà au sègle XIV. D'après Gollut, c'était une bonne maison forte du Comté de Bourgogne et de nombreuses maisons anciennes subsistent, ainsi quelques pièces rares dans l'Eglise Saint-Etienne, datant du sègle XVII.
C'est l'exploitation d'un gisement houiller, en 1819, qui permit la découverte du gisement de sel gemme. Vers 1830, la compagnie concessionnaire entreprit son exploitation, et établit des chantiers d'évaporation. Les conditions de traitement, et notamment l'abondance de combustible bon marché permettaient de ventre le sel à des prix inférieurs à ceux des salines de l'Est dont le monopole appartenait à l'Etat. L'affaire excita des convoitises et fit un joli scandale dans lequel trempa le général Despans-Cubières, deux fois ministre de la Guerre et qui souhaitait se faire élire député de Haute-Saône. Le ministre des travaux publics, Teste, fut lui aussi éclaboussé. Le scandale fut grossi et exploité contre la Monarchie de Juillet aussi bien par les oppositions de gauche, que de droite. Dans "Choses vues", Victor Hugo relata le procès en corruption qui eut lieu devant la cour des Pairs. La campagne entraîna, six mois plus tard, la chute de Louis-Philippe. Pendant ce temps, l'activité de la saline de Gouhenans continua de prospérer. Une usine de produits chimiques y fut adjointe vers 1848. L'exploitation des salines fut arrêtée en 1936. Les immenses bâtiments subsistent.
(Source: le nouveau dictionnaire des communes de la Haute-Saône).