שלום וברכה. ראשית ישר כח על העריכות בערך זה ובכלל! אני שמח שתלמידי חכמים משקיעים מזמנם ועורכים בויקי.
לעניננו, עריכתי שביטלת היתה בשל עדות הרב עצמו. איני רוצה להיכנס למלחמת עריכה, בוודאי לא היום, אך להלן נימוקיי לעריכה הנ"ל:
מה שציינת לגבי סמיכה אינו רלוונטי לע"ד, כידוע שרבנים רבים קיבלו סמיכה מהרבנות הראשית אך לא קיבלו ממנה את עיקר תורתם, וכנ"ל לגבי כל גדולי ישראל.
לגבי הלימוד אצלו, הרי כתוב בערך שהרב מרדכי למד במרכז הרב גם אצל הרב פרום ואעפ"כ אינו מופיע בתור אחד מרבותיו.
וזאת מהסיבה הפשוטה, שרבותיו של הרב מרדכי הם מי שהוא עצמו רואה כרבותיו.
כמובן שהיה לו קשר הדוק עם הגר"א שפירא עד הקמת הישיבה, אך לא ממנו קיבל את רוב תורתו.
בברכה, ושוב תודה, ושנשמע בשורות טובות. דוגדוגוש - שיחה09:20, 6 בדצמבר 2022 (IST)תגובה
הברכה והשלום. האם יש לך מקורות מפורשים לשאלה את מי הרב מרדכי זצ"ל ראה כרבותיו, או שמדובר על עדות מכלי ראשון בלבד? לעצם הענין, אני כלל לא משוכנע שנכון שיש להסכים להגדרה שרבותיו הם מי שהוא ראה כרבותיו. יש רבים שמעולם לא הצהירו על זהות רבותיהם, ועדין, אותם שהם למדו והושפעו מתורתם הם רבותיהם. אני גם לא חושב ששהסמיכה היתה רק מכח היותו הרב הראשי.
סמיכה לרבנות שהתרחשה בשנת ה'תשמ"ח (לדברי כותב הערך, ומבלי כל מקור לכך, אגב), כאשר כבר 15 שנה קודם לכן הוא שימש כר"מ במרכז הרב, שלכך מונה ע"י הרצי"ה קוק - אינה אבן דרך משמעותית בחייו. כמדומה שזה היה בעיקר ע"מ לאפשר לו לערוך חופות וכיו"ב. אך עצם המינוי מהרצי"ה קוק לר"מ בישיבה, הוא בעל ערך רב הרבה יותר. בברכה ותודה. דוגדוגוש - שיחה09:27, 6 בדצמבר 2022 (IST)תגובה
מה הקשר לזכויות יוצרים? אני לא מבין גדול בדיני זכ"י, אבל אם הן קיימות הן שייכות לגר"א שפירא, שהוא יוצר המסמך. ובכל מקרה, זה לכל היותר אוסר לצטט את המכתב או להעלות אותו לויקיפדיה בשלמותו, לא לקשר אליו, ובוודאי כשמדובר במכתב שכבר מופץ ברשת. לענין רצונו וכבודו, אני לא בטוח שאפשר להביא ראיה מרצונו מחיים לרצונו לאחר מיתה, ויותר מאשר מדובר בדברי כבוד מדובר בפרקי חייו. אם אנחנו באים כתוב את הביוגרפיה שלו, זה מסמך שנחוץ לצורך התיעוד שלה. נראה לך שאם יכתבו עליו ספר שזה לא יופיע?!
אני מסכים עם בן עדריאל שרב אינו רק "מי שהוא ראה", סכסוך באמצע החיים לא יכול לבטל את העובדות שהיו עד אליו. אבל בכל מקרה זה לא רלוונטי כי המנוח ראה את הרב שפירא כאחד מרבותיו גם אחרי הפילוג ועד יום מותו (בלי קשר למכתב הסמיכה, לא הוא הראיה) זה שהוא לא נהג בו כפי שראוי שתלמיד ינהג ברב זו סוגיה נפרדת. יושב אוהל • שיחה • י"ב בכסלו ה'תשפ"ג 14:28, 6 בדצמבר 2022 (IST)תגובה
אני לא בטוח מהן השאלות שעל הפרק. אכן לא ברור לי מהי משמעות תעודת הסמיכה, נראה שהרב שפירא חתם עליה בתור הרב הראשי, לא בתור הרב שלו. לדעתי אם למד כמה שנים אצל הרב פרום, ואם לא הכריז אחרת, סביר להגדיר אותו כאחד (כמובן רק אחד) מרבותיו. נרו יאיר • שיחה • י"ב בכסלו ה'תשפ"ג • 11:37, 6 בדצמבר 2022 (IST)תגובה
פקעה סבלנותי ממה שקורה סביב הערך הזה והגנתי לשבועיים לבדוקי עריכות. שחזרתי אחורה, אך בוודאות דרבתי גם עריכות טובות שלך ושל אחרים. תוכל להעביר קולמוסך על הערך שוב? תודה וחנוכה שמח, דגש - שיחה15:08, 20 בדצמבר 2022 (IST)תגובה
איתן, בשמחה. כלי הוספת הקישורים הוא מאד יעיל אבל גם עלול לגרום צרות, וחשוב מאד להשתמש בו בזהירות ולא באופן אוטומטי. בכל מקרה, כל הכבוד על ההשקעה בהוספת קישורים! חנוכה שמח, בן עדריאל • שיחה • כ"ז בכסלו ה'תשפ"ג 12:39, 21 בדצמבר 2022 (IST)תגובה
אתה כמובן צודק (וכמו שמצויין באמת בשנה הלועזית); למעשה זה משפט שהיה כבר בערך מקדמת דנא, ורק שילבתי אותו בטבלה החדשה. תודה על ההבחנה. אבי גדור - שיחה18:04, 26 בדצמבר 2022 (IST)תגובה
ראיתי שהעברת את האזכור לכך שעד פטירתו הרב מרדכי שטרנברג שימש כראש ישיבה בהר המור ביחד עם אחיו מגוף הטקסט להערה. מדוע? האם ערך ישיבה לא אמור להכיל בגוף הטקסט את כל ראשי הישיבה ששימשו בתפקיד לאורך השנים, ובוודאי כאשר מדובר בשני ראשי ישיבה בסה"כ, ובראש ישיבה ששימש בתפקיד תקופת זמן משמעותית? 2A01:6500:A040:AD97:5CE3:3129:47:508915:28, 28 בדצמבר 2022 (IST)תגובה
אני מסכים שהגיוני להזכיר אותו בגוף הטקסט, אבל לא בפתיח. כאשר הפתיח עומד על שתי שורות, לא סביר שחצי ממנו יוקדש לפירוט על ראשי ישיבה בעבר ושנות כהונתם. בתחילה חפשתי כיצד להעביר את המידע מהפתיח לגוף הערך, ולא מצאתי מקום מתאים. בן עדריאל • שיחה • ד' בטבת ה'תשפ"ג 15:50, 28 בדצמבר 2022 (IST)תגובה
שם בוודאי אין מניעה שיופיע. הוספתי. נראה לי שעדין צריך להופיע בערך עצמו, בגוף הערך או בהערה (אבל לא בפתיח, בהיקפו הנוכחי). בן עדריאל • שיחה • ד' בטבת ה'תשפ"ג 17:31, 28 בדצמבר 2022 (IST)תגובה
דנתי קל וחומר מדבריך - אם העובדה שהרב מרדכי (שהקים את הישיבה והיה ראש מגידי שיעורי הגמרא בה, בכמות ובאיכות, לכל הדעות) עמד בראש הישיבה אינה מספיק חשובה להיזכר בפתיח - קל וחומר שסיפור טראגי מלפני 25 שנה אינו צריך להיות ה"שטיח Welcome" לכל החפץ להיכנס בפתחו של הערך.
נ.ב. למען הסר ספק, אני קשור אישית לשני המחנות וכואב מאוד את העניין.
שלום בן עדריאל, הצבת תבנית "בעבודה" על הדף "עביד איניש דינא לנפשיה" ולא ערכת אותו מזה זמן מה. אם העבודה על הדף למעשה נשלמה, יש להסיר את התבנית. אחרת, ברצוני להזכירך כי טרם השלמת את העבודה עליו. אם בכוונתך לסיים את המלאכה – זו תזכורת, ואם החלטת לזנוח את העבודה על הדף – יש להסיר את התבנית, ולהחליפה במידת הצורך בתבנית תחזוקת ערכים מתאימה.
שלום בן עדריאל, הצבת תבנית "בעבודה" על הדף "עשיית דין עצמית במשפט העברי" ולא ערכת אותו מזה זמן מה. אם העבודה על הדף למעשה נשלמה, יש להסיר את התבנית. אחרת, ברצוני להזכירך כי טרם השלמת את העבודה עליו. אם בכוונתך לסיים את המלאכה – זו תזכורת, ואם החלטת לזנוח את העבודה על הדף – יש להסיר את התבנית, ולהחליפה במידת הצורך בתבנית תחזוקת ערכים מתאימה.
שלום בן עדריאל, הצבת תבנית "בעבודה" על הדף "מנחם בן יעקב מוורמייזא" ולא ערכת אותו מזה זמן מה. אם העבודה על הדף למעשה נשלמה, יש להסיר את התבנית. אחרת, ברצוני להזכירך כי טרם השלמת את העבודה עליו. אם בכוונתך לסיים את המלאכה – זו תזכורת, ואם החלטת לזנוח את העבודה על הדף – יש להסיר את התבנית, ולהחליפה במידת הצורך בתבנית תחזוקת ערכים מתאימה.
למד בישיבת "קאפעלן" אצל הרב [[יצחק דוב קופלמן]] רב שווייצרי ראש [[ישיבת לוצרן]] בשווייץ שבינו לבין אביו הרב [[שמחה בונים אלתר]] האדמו"ר החמישי לבית גור נרקמו קשרי ידידות כאשר בשנת [[ה'תש"ח]] - [[1948]] שהה הלב שמחה ב[[אנטוורפן]].
נכון הלב שמחה נפגש עם הרב קופלמן וגם ביקר בישיבתו. אבל ההוספה של הנ"ל לא ברור לי מקורו. (לבם של ישראל כרך א עמ' רלט). יש גם באור זרוע לצדיק
שלום וברכה,
ביטלת את עריכותי כאן, בנימוק שהפייטנות הצפון אפריקאית נכללת בזו הספרדית באותה התקופה. אשמח לדעת על מה אתה מסתמך. לפי הידוע לי, במחקר מחולקת הפיטנות הצפ"א לפחות ל-5 סוגות. ומן הסתם כך גם לפייטנות הספרדית קווים אופייניים משלה, וכן לאיטלקית, וכן הלאה. למרות שניתן למצוא קווים מקבילים ואף השפעות הדדיות בין מקומות היצירה, קשה בעיני להכליל את הפיטנות הצפ"א עם הספרדית. בסופו של דבר מדובר במקום יצירה עצמאי שהתפתח כנראה לפני ספרד והמשיך במקביל אליו, על אף ההשפעות ההדדיות בחלק מן התקופה. אציין שבראשית התקופה רווחה בצפ"א הסוגה הישראלית, "הקרובות".
תודה רבה עמנואל בן חיים - שיחה19:06, 10 בינואר 2023 (IST).תגובה
כפי שכתבת גם אתה, הפייטנות בצפון אפריקה אינה מהווה אסכולה בפני עצמה. זו בדיוק הסיבה שאין מקום לכתוב אותו כשורה בפני עצמה בתבנית (שים לב שהתבנית מחולקת לפי תקופות ואסכולות ולא גאוגרפית). הפייטנים הקדמונים בצפון אפריקה (יהודה אבן קריש, יעקב בן דונש וכו') הם חלק מהפיוט המזרחי המאוחר, כפי שהתפשט מארץ ישראל אל ארצות הפזורה החל מהמאה ה-9 בערך. כפי שהפייטנות המזרחית המאוחרת כוללת פייטנים ממצרים ומבבל, גם אבן קוריש אמור להמצא שם. לאחר עליית שירת ספרד, הפייטנים בצפון אפריקה (יהודה בן שמואל אבן עבאס ואחרים, וכ"ש דונש בן לברט) הם חלק בלתי נפרד משירת ספרד (כפי שגם הפייטנים בספרד הנוצרית ואפילו בפרובנס הם "שלוחה" של ספרד ומופיעים יחד בתבנית). לכן כתבתי בתקציר "באותה התקופה".
מקורות:
ראה במאמרו המקוון של אפרים חזן 'הפיוט מהו: הגדרות ותולדות' (אני מאמין עליו התבססת בקביעה שמקובל ללק את השירה בצפו"א לחמש תקופות): "התקופה המקבילה לשירת ספרד: בתקופה זו יש לראות את ספרד ואת צפון אפריקה כמרכז אחד."
בספרו המונומנטלי של עזרא פליישר "שירת הקודש העברית בימי הביניים", הוא מונה את צפו"א כחלק מהאסכולה הספרדית (עמ' 339), ומכנה את אבן עבאס איש פאס "פייטן ספרדי" (עמ' 470).
איש עיטי, אני חושב שאפשר. שם התבנית צריך להיות שם העיתון (בדרך כלל, אבל {{הארץ1}} ואולי עוד כמה); על שם הכותב, שאינו נגיש מהקישור הנוכחי, אפשר לוותר. הפרמטר השני הוא כותרת הכתבה, הפרמטר השלישי הוא התאריך (שמופיע בכתובת), כשהוא בא ברצף בלי הלוכסנים, והפרמטר הרביעי הוא מספר הכתבה, שמופיע בסוף הכתובת. כלומר קישור מן הסוג הזה:
{{קישור כללי|כתובת=https://www.nli.org.il/he/newspapers/hbkr/1939/01/02/01/article/11|כותרת=הקונסוליה האחרונה של חבש נסגרה אתמול בירושלים {{!}} הבקר {{!}} 2 ינואר 1939 {{!}} אוסף העיתונות {{!}} הספרייה הלאומית|אתר=www.nli.org.il|שפה=he|תאריך_וידוא=2023-01-26}}
אפשר להמיר לתצורה הבאה:
{{הבקר||הקונסוליה האחרונה של חבש נסגרה אתמול בירושלים|19390102|11}}
אמנם, גם ההמרה הזו היא טרחה מרובה, ולי עצמי כבר קל יותר לפתוח את הכתבה ולהשתמש בבוקמרקלט שיוצר את הקישור הנ"ל אוטומטית. ומ"מ, גם אם לא תחליף את הקישורים שיצרת, זה בעיקר כדאי להמשך הדרך. יישר כח! בן עדריאל • שיחה • י"א בשבט ה'תשפ"ג 16:50, 2 בפברואר 2023 (IST)תגובה
שמו של שמואל הנביא הונצח ברחובות רבים הקרויים על שמו בערים רבות בארץ ישראל בשם רחוב שמואל הנביא ב-1012 ערים; מוֹדִיעִין־מַכַּבִּים־רֵעוּת, ירושלים, באר שבע, בני ברק, אשדוד, קרית אונו, קרית גת, ראשון לציון, רמלה. כמו כן קיים רחוב על שמו בשם רחוב שמואל הרואה בעיר אופקים.
אתה בתור משתמש ותיק ומנטר יכול להוסיף דבר שלדעתי יש לו חשיבות ומשמעות חשובה כי שמואל הנביא ביום הזיכרון שלו זה חגיגת יום ירושלים, גם לפי המקורות המדרשיים הוא נביא מאוד מוערך ששקול כמשה ואהרון. אני משתמש חדש ולא כל כך יתייחסו לבקשתי. אני מודה לך מראש מכל ה💌♥️
כבר ממזמן אני מעריץ את הכתיבה האנטלגנטית והמקצועית שלך בשלל נושאים מרתקים, איזוטריים יותר או פחות. לרגל הופעת הערך המומלץ והיפהפה שכתבת, ויאהב אומן, בדף הראשי, עלה בדעתי להעניק לך כוכב הוקרה והערכה. יושב אוהל • שיחה • ט"ו בשבט ה'תשפ"ג 13:47, 6 בפברואר 2023 (IST)תגובה
חודש טוב! הנוסח החדש של הפתיח לדעתי פחות מוצלח מהקודם: פעולות של שמחה (ריקוד, זריקת הדסים באויר, שתיית יין וכו') דווקא רצויות. מה שלא רצוי הוא לייצר עילת שמחה מקבילה. גם הניסוח הקודם אינו מוצלח כל כך. באנ"ת: כשאדם חייב במצות שמחה אינו רשאי לערב בה שמחת מצוה אחרת. וגם זה לא מדויק לענ"ד, אם כי ממצע בין לשון הכלל לבין המשמעות המעשית - ההלכתית שלו. הבעיה היא להתחתן במועד. מי שכבר נשוי (לפני המועד) מערב בפועל את שתי השמחות. מיכאל משיכון בבלי • שיחה • כ"ט בשבט ה'תשפ"ג • 19:53, 20 בפברואר 2023 (IST)תגובה
חודש (שמרבין בו בשמחה) טוב. הניסוח הקודם היה מסורבל למדי. אתה צודק שגם הניסוח שלי איננו טוב כל כך, אם כי אני עדין מעדיף אותו על פני הקודם. אנסה בל"נ לחשוב בהמשך על ניסוחים אחרים, ומוזמן גם אתה. שנזכה לשמחות רבות, בן עדריאל • שיחה • ל' בשבט ה'תשפ"ג 22:19, 20 בפברואר 2023 (IST)תגובה
בעיני הוא לא מוצלח. האיסור אינו על קיום שתי מצוות באותו זמן, אלא על קיום מצוות שמחה אחת בזמן שמוקדש לאחרת. בן עדריאל • שיחה • כ"ח באדר ה'תשפ"ג 12:13, 21 במרץ 2023 (IST)תגובה
זה לא בהכרח דין בזמן שמוקדש לשמחה. אם יש חיוב שמחה במועד, הרי שהשמחה בנשיאת אשה היא קיום שתי מצוות שעניינן שמחה באותה העת, וכמו במקורו של האיסור ממלא שבע זאת. 212.199.92.17213:54, 21 במרץ 2023 (IST)תגובה
זה ניתוח מעניין של האיסור. יש לך מקור? לכאורה, לפי זה אפשר היה לצייר שאם אדם לא יקיים במעשה השמחה שלו את אחת המצוות, זה יהיה מותר. נניח, למ"ד מצוות צריכות כוונה, אם יכוון להדיא שלא לשם שמחת המועד, יותר לו לשאת אשה? תמהני. בן עדריאל • שיחה • כ"ח באדר ה'תשפ"ג 15:00, 21 במרץ 2023 (IST)תגובה
(במקרה של כוונה להדיא לכו"ע המצווה לא תתקיים), במקרה כזה הוא יבטל את מצוות השמחה במועד, ולא הרווחנו כלום. אבל הנפק"מ היא פשוטה - אם הוא ישמח בשמחה אחרת שאינה של מצווה, האם זו בעיה? לכאורה פשוט שלא. לפחות כל הדוגמאות שהובאו בהלכה (כל הידוע לי) עוסקות בשמחת מצווה. לא שמענו שיש איסור לקיים מסיבת יום הולדת בחוה"מ. 212.199.62.216:16, 21 במרץ 2023 (IST)תגובה
שלום,
תודה רבה על שהשתתפת בתחרות הכתיבה „מקצרמר למובחר” ה־11 של ויקיפדיה העברית.
חשוב לנו להודות לכולכם ישירות בדף השיחה האישי, מעט לפני השלמת השיפוט ולקראת פרסום התוצאות. ההשקעה של כל המשתתפים בשלל הבתים ובתחרויות המשנה ניכרת מאוד.
אנחנו שמחים על ההיענות הגבוהה, ומקווים שניפגש גם בשנה הבאה!
בהערכה רבה, המזכירוּת (Funcs & – מקף෴ 22:34, 20 במרץ 2023 (IST)תגובה
פרסום הנושא בערב הזיכרון לשואה ולגבורה הביא לכך שהדיון סביבו הסתיים מוקדם. העברתי את הדברים פה לדף השיחה של הערך אודות השר. אם יהיה למישהו משהו להוסיף, יוכל לעשות זאת שם. Ldorfman • שיחה10:46, 18 באפריל 2023 (IDT)תגובה
שמתי לב ללקות חמורה הקיימת בערך של הרב מאזוז, תיקנתי אותה כנדרש.
כמו הטענה כי "הרב מאזוז קילל את לפיד במובן הרוחני" כמו כן פרשנויות שאינן נכנסות בגדר עובדות.
זו אינה בעיה. המדיניות שנקבעה בפרלמנט קובעת כי שמות הערכים אמנם לא יכילו את התואר "רב", אך בגוף הערך אין מגבלה על אזכור התואר בכל פעם שמוזכר השם. הבט נא בערכי רבנים, ותראה שברובם המוחלט כך גם נהוג בפועל. על הפרשנות – אתה צודק, אני מסיר. בן עדריאל • שיחה • ז' באייר ה'תשפ"ג 12:19, 28 באפריל 2023 (IDT)תגובה
אינני מערער חלילה על החלטות הפרלמנט, אך אני חושב שבכל זאת זה צריך להיעשות בטעם טוב.
הפעם זה חרג מגבול הטעם הטוב - לפי דעתי.
כמו כן, אני רוצה להעיר על ביטול הגירסה שביצעת בערך כיסוי הדם הפרשנות של חז"ל כבודם במקומם מונח, אינו ממצה ואולי קצת שונה מהציווי היבש שנכתב בתורה.
אין שום הכלאה. בהחלט יש מקום לציין את ההבדל בין הנזכר בתורה בפירוש ובין דינים העולים מפרשנות של חז"ל, והדבר כבר נזכר בערך. אין מקום להוסיף פרשנויות אישיות להבדלים אלו. בן עדריאל • שיחה • ט' באייר ה'תשפ"ג 15:56, 30 באפריל 2023 (IDT)תגובה
שלום לכולם,
אני מעדכנת כי לצערנו עקב מיעוט נרשמים למפגש המתוכנן שהיה אמור להתקיים ב-11 במאי, הוא לא יתקיים השנה.
כל הזוכים אמורים לקבל אימייל מחנה מוויקימדיה בקשר להעברת הפרסים (תוודאו שאתם מקבלים, ואם לא, תוכלו לכתוב לי אימייל כדי שאטפל בכך).
מקווים לראותכם במפגש יום הולדת 20 של ויקיפדיה (מרגש! ) ובמפגשים עתידיים אחרים שנקיים.
תודה לכולם על ההשתתפות וכל הכבוד לזוכים, מקף, Michal-WMIL ו- Funcs ∞ שיחה22:33, 2 במאי 2023 (IDT)תגובה
מין דקדוקי הוא אספקט דקדוקי גרידא שאין לו קשר אמיתי למין. הוכחה לכך - שולחן. אובייקט חסר מין, ואף על פי כן יש לומר שולחן כבד ולא שולחן כבדה. //טליה - מי אני - מה עשיתי - בואו נדבר// 17:24, 3 במאי 2023 (IDT)תגובה
תשובה לשניכם יחד: ברור שמין דקדוקי הוא אספקט דקדוקי שאינו קשור למין. באותה מידה, אין לו גם קשר למגדר (הוכחה – שולחן, כנ"ל). וזו בדיוק השאלה, הבחירה שלשון הפניה והדיבור תהיה לפי המגדר ולא לפי המין היא שרירותית, אז למה לא לקבוע הפוך, ובא לציון גואל? בן עדריאל • שיחה • י"ב באייר ה'תשפ"ג 17:26, 3 במאי 2023 (IDT)תגובה
לכבד העדפות זה טוב ויפה, אבל זה לא נימוק אמתי. נניח, במקרה של השאלה שלך: "למה יש אנשים שלא רוצים שיפנו אליהם בשבת?" התשובה איננה "כי זו ההעדפה", אלא כי הם סוברים שעריכה בויקיפדיה כלולה בחילול שבת, ואינם רוצים לגרום ליהודי אחר לחלל שבת בגללם ובכך להפוך למסייעים לדבר עבירה. בן עדריאל • שיחה • י"ב באייר ה'תשפ"ג 17:32, 3 במאי 2023 (IDT)תגובה
ממש כמו ששם הוא דבר שרירותי ובכל זאת אנחנו מכבדים את שמו של אדם גם כאשר זה משנה אותו (ואף במסורת היהודית יש חשיבות רבה לכיבוד שמו של אדם ששינה אותו עוד מימי אברהם), כך גם יש לכבד לשון פנייה שרירותית ככל שתהיה כדי לכבד את האדם. ואם כבר אנחנו נתלים בכללי היהדות: ”גדול כבוד הבריות שדוחה [את] לא תעשה שבתורה”. //טליה - מי אני - מה עשיתי - בואו נדבר// 17:42, 3 במאי 2023 (IDT)תגובה
יש פה הרבה שמות משתמשים שהקהילה דוחה על הסף בטיעון הקבוע "שם משתמש לא מקובל" המופיע חדשות לבקרים בוק:במ ובכל מקרה ההשוואה לשמות לדעתי שגויה כי אף אחד לא מנסה לכפות את שמו על אחרים, אבל את מגדרו\הבנתו את המונח "מגדר" לפעמים כן. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה
אני רואה שהדיון מתרחק הרבה מהכוונה המקורית שלי. לא ערערתי על החשיבות שבכיבוד רצונו של אדם על על כבוד הבריות. השאלה שלי הייתה מדוע אנשים מניחים שהפנייה צריכה להיות על פי המגדר שלהם ולא על פי המין שלהם (עבור אנשים שהמושגים הללו שונים אצלם). אני מבין מדברי טליה שזו אכן בחירה שרירותית. תודה, סוף הסיפור. בן עדריאל • שיחה • י"ג באייר ה'תשפ"ג 18:40, 3 במאי 2023 (IDT)תגובה
יש הרבה מאוד סיבות לאנשים לבחור את לשון הפנייה שלהם, ממש כמו שיש הרבה סיבות לבחור שם. הכוונה ב״שרירותי״ היא שבסופו של דבר זה לא מאוד משנה מה הסיבה, משנה התוצאה. מבחינתי זו יכולה להיות הטלת מטבע - אם מישהו בחר לשון פנייה ושם מסוימים, אני אכבד אותם וזהו. //טליה - מי אני - מה עשיתי - בואו נדבר// 21:28, 3 במאי 2023 (IDT)תגובה
סליחה, הוספתי פרט אחד בערך, לא ראיתי את התבנית.
קודם אודה לך על כתיבת הערך, תודה רבה.
בנו ר' יעקב היה אב"ד בשטאמפי, או 'שטאמפא', או 'שטאמפע', יש ערך בויקיפדיה האנגלית בשם 'Stupava, Slovakia'.
ור' יעקב היה חתן ר' מרדכי הכהן מהמבורג.
ור' יעקב היה גיסו של ר' משה יצחק שפירא בפראג, חותנו של יהונתן אייבשיץ. רחביה - שיחה14:46, 16 ביוני 2023 (IDT)תגובה
היי,
אודה על עזרתך. ערכתי והגהתי כעת את הערך במספר איטרציות (יש עוד צורך בהגהה נוספת, אבל זה המעט שהשלמתי לעת עתה). ראה בבקשה את העריכה הנוכחית. אני נתקל כבר כמה שנים בוויקיפדיה בשימוש לא נכון במילה "אמנם", ומתקן כל מקרה לגופו. אחד מאותם מקרים נמצא גם בסבב העריכה הנוכחי. אשמח אם תוכל להגיד לי, להערכתך, למה התכוון כותב הערך כשהשתמש כאן במילה "אמנם". אלדד • שיחה22:21, 19 ביוני 2023 (IDT)תגובה
שלום אלדד. בעברית רבנית מקובל לפעמים השימוש ב"אמנם" לסיוג של המשפט הקודם או החרגה ממנו, שהתרחבה לעתים גם להבעת ניגוד סתם. אני משער שמשמעות זו נוצרה מתוך המשמעות הפשוטה "אכן": אכן, במקרה פלוני דברי הקודמים אינם נכונים.
להערכתי, זו גם כוונת הכותב כאן. הוא כתב שהריב"ש מחל על כבודו ודחה את בקשת הנידוי, והוא מסייג את דבריו שבאחת מן הפעמים הלה הגדיש את הסאה והריב"ש אכן נידה אותו. בן עדריאל • שיחה • א' בתמוז ה'תשפ"ג 23:23, 19 ביוני 2023 (IDT)תגובה
תודה רבה. אכן, ביקשתי את עדותך כי הנחתי שמדובר כאן בעברית רבנית. בכל אופן, "אמנם" לא תתאים כאן (לפחות לא על פי העברית הנהוגה במקומותינו כעת). אלדד • שיחה23:25, 19 ביוני 2023 (IDT)תגובה
היי, הגזמת בשחזור האחרון. אמנם הערך, כמו שכתבתי, תחת מתקפת השחתות (ניתן לזהות בקלות את המשחיתים עם המילים הבעייתיות) אבל הוא גם עבר עריכה, סידור מחדש ותוספות לא רעים בימים האחרונים. מציע לך לשחזר לגרסה האחרונה שלי ולנעול לתקופה, אם זה בסמכותך. 2A0D:6FC7:55E:8A25:578:5634:1232:547600:04, 23 ביוני 2023 (IDT)תגובה
שלום וברכה. אני לא יודע מי אתה, אבל כמו שכתבתי, די ברור שהעריכות האחרונות מונעות כולן מאיזה ויכוח של נשוא הערך עם מתנגדיו, ולכן נראה לי נכון למחוק את כולן. גם באופן רשמי, מדיניות ויקיפדיה היא שכאשר ישנה מלחמת עריכה, הערך יוחזר לגרסה היציבה, כלומר הגרסה שלפני השינויים מעוררי המחלוקת. בן עדריאל • שיחה • ד' בתמוז ה'תשפ"ג 01:19, 23 ביוני 2023 (IDT)תגובה
שלום, לגבי העריכה האחרונה שלך, הניק זה הוא בוודאות. תראה את כל ההתכתבויות שם ובדיונים אחרים. היו לו גם ניקים ידועים בעוד פורומים. לא יודע אם זה מספיק מקור לויקיפדיה, אבל אין באמת ספק לגבי הזיהוי. נושא כלים - שיחה17:14, 13 ביולי 2023 (IDT)תגובה
גם אם זיהית אותו בוודאות, אתה לא יכול להשתמש בזיהוי הזה בויקיפדיה אם אין לך מקור אמין, וזה עוד בלי הבעיה שבהסתמכות על פורומים בכלל. בן עדריאל • שיחה • כ"א באב ה'תשפ"ג 23:09, 7 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה
א' החלוקה בין פרשנות רדיקלית למסורתית, מה טיבה? מה הם הקריטריונים, ואיך הם נמדדים.
ב' וזה העיקר, על מה אתה מתבסס כשאתה קובע כי הפרשנות של הנרבוני או של שאר המפרשים שם היא רדיקלית. הרי אם קראת את הספר אתה בוודאי יודע כי רוב הפירושים שם הם או מדון יצחק אברבנאל או מהמפרשים האחרים, וזה בניכוי הנתח המכובד מאוד מספר שמתעסק בדברי הרמב"ם עצמם.
שר צב"י, סליחה שלא הגבתי, הייתי מעט עסוק לאחרונה. החלוקה בין פרשנים מסורתיים לרדיקליים של מו"נ היא לא שלי, והיא מופיעה אפילו בערך מורה הנבוכים. אינני מתיימר להיות מומחה במו"נ ובפרשניו ולהגדיר את הקריטריונים להבדל בין הקבוצות. מכל מקום, לאור מחיקת הערך, הדיון בספרו של רובין עצמו כבר אינו רלוונטי. בן עדריאל • שיחה • כ"א באב ה'תשפ"ג 23:09, 7 באוגוסט 2023 (IDT)תגובה
תודה רבה! כיף לקבל כזה משוב. אני לא חושב שיש תאריך (ידוע) מסוים שקשור בדמות, אז תשבץ מתי שנוח לך. אולי אפשר לשבץ בשבוע של פרשת נח (15 באוקטובר ואילך), סתם כי הפיוט לדוגמא שבערך קשור לפרשה, אבל זה באמת לא כזה חשוב. אשתדל בל"נ להרחיב קצת את התקציר.
תודה רבה על הברכות! שיבצתי ב-15 באוקטובר 2023. אם תוכל לכתוב באיזה תאריך לועזי יוצאת פרשת נח בשנתיים-שלוש הבאות, אוסיף זאת כהערה, כדי שנזכור לשנות את השיבוץ. פוליתיאורי - שיחה22:48, 12 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה
השבועות שמתחילים ב-: 27 באוקטובר 2024, 19 באוקטובר 2025, 11 באוקטובר 2026, 31 באוקטובר 2027, 15 באוקטובר 2028 (שנהיה כולנו בריאים עד אז). כמובן, ציינתי את ימי ראשון של כל השבועות הללו, אבל אפשר יהיה לשבץ בכל יום באותו שבוע, לכאורה. בן עדריאל • שיחה • כ"ז באלול ה'תשפ"ג 22:54, 12 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה
היי בן עדריאל. שיבצתי את הערך הלוח העברי לתצוגה בעמוד הראשי באוקטובר, פשוט כיוון שהוא לא הוצג כבר כמה שנים. תהיתי אם תהיה מוכן לעבור עליו, רק כדי לראות שהוא במצב סביר להצגה כערך מומלץ ואולי להרחיב את התקציר שלו, שהוא כרגע רק משפט אחד. כמובן רק אם יש לך זמן ופנאי. תודה! פוליתיאורי - שיחה19:19, 27 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה
שלום פוליתיאורי, עברתי בקצרה על הערך והוא נראה לי סביר. הרחבתי את התקציר שיוצג, בעיקר על בסיס פתיח הערך. מתייג כאן גם את Seyegd, ששכתב חלקים נרחבים בערך ומבין בנושא הרבה יותר ממני, ואולי יהיה לו מה לתקן או להוסיף בתקציר שכתבתי. מועדים לשמחה, בן עדריאל • שיחה • כ' בתשרי ה'תשפ"ד 23:37, 4 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה
היי,שבוע טוב ושקט.
כתבתי מספר ערכים בויקיפדיה על פיגועי אבנים לא נפגעים, מחקת אותם בגלל שמדובר בפיגועי אבנים ללא נפגעים.
מה זה הדבר סליחה? כל פיגוע הוא פיגוע, מה זה משנה אם אין נפגעים או לא.
כל פיגוע הוא פיגוע בפני עצמו. מה זה משנה אם זה אבנים, ירי או כל דבר אחר? כל פיגוע אבנים שאין נפגעים זה נס גדול מאוד. למה לא לחשוף את המציאות ההזויה שעוברים תושבי יהודה ושומרון? אני מדבר עם רבות אנשים שגרים ביהודה ושומרון, והמציאות שם קשה מאוד.
לא הבנתי, אתם רוצים שיעלו רק אם מדובר עם נפצעים? זה דבר מגוחך מאוד.
אני מניח שלא התכוונת לערכים על פיגועי אבנים, אלא לאזכור זריקות אבנים בערך שהוא רשימת פיגועים. אכן, ברשימות מן הסוג הזה מקובל שלא להזכיר יידויי אבנים ללא נפגעים. לא מדובר בעמדה אישית שלי אלא בנוהג שהתגבש בדיונים ארוכים בעבר (שכלל לא הייתי שותף בהם, אגב), כאשר החלו ביצירת ערכי הרשימות הללו.
אני לא חולק על כך שיידוי אבנים הוא דבר חמור, וגם לא על כך שכל פיגוע הוא פיגוע, ובודאי שאין לי שום כוונה להתעלם מן המציאות הקשה ביהודה ושומרון. אולם, וזה העיקר כאן, מטרת הערך איננה "לחשוף את המציאות ההזויה" ביהודה ושומרון, כדבריך, או להוביל מהלך ציבורי כזה או אחר. אין זה תפקידה של אנציקלופדיה. מנקודת מבט אנציקלופדית, דוקא משום שזריקת אבנים היא אירוע יומיומי, לצערנו ולבשתנו, לא חשוב להזכיר אותה, אלא רק אירועים חריגים יותר שגרמו לתהודה משמעותית יותר. אני אתייג לכאן גם את David7031 שכמדומני היה שותף בטיפול בערכים הללו ובגיבוש הנוהל הזה בעבר.
למיטב ידיעתי, כן מזכירים זריקות אבנים אם גרמו לפצועים. ירי וכד' מקובל להזכיר גם אם לא גרם לנפגעים. שנשמע ונתבשר בשורות טובות, בן עדריאל • שיחה • ל' בתשרי ה'תשפ"ד 14:06, 15 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה
מר בן עדריאל שלום רב,
זה עו"ד ישגב נקדימון
אני מבקש לשוחח עמך בדחיפות רבה בנוגע לעדכון שהוסף היום לערך שבנדון, אשר יש לו משמעויות מרחיקות לכת.
אודה לך מאוד אם תוכל לחזור אליי לטל': 052-5937329
כתובת המייל שלי: yisgav@ynablaw.co.il 2A06:C701:4B1D:BF00:A18A:DF0F:38D1:EFED 19:54, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה
שלום, המקום לדיונים על הערך הוא דף שיחת הערך, לא כאן, ובוודאי שלא בשיחות פרטיות מחוץ לויקיפדיה. ביחס לעריכה הספציפית – איני מכיר את צוקרמן או את הנושא, אבל ההאשמות שנכתבו בערך אינן יכולות להיות כתובות בלי מקור מהימן. בן עדריאל • שיחה • ט' בחשוון ה'תשפ"ד 23:37, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה
הוספתי את רשימת בוגרי ישיבת תורת החיים כפי שמופיע בישיבת מרכז הרב וישיבות נוספות. ולכן לא הבנתי מדוע מחקת בטענה שיש כבר קטגוריה של בוגרי הישיבה?
וגם אם צדקו דבריך, איך כן נכון לההזכיר ולהטמיע את הקטגוריה של בוגרי הישיבה בתוך הערך בצורה קבילה ומקצועית? שהרי בצורה הנוכחית אין קישור ואיזכור לקטגוריית הבוגרים בדף הראשי של הישיבה.
שלום וברכה. בגדול, כל רשימות הבוגרים הללו בערכי מוסדות הן רעה חולה – אף פעם לא ברור את מי לציין ואת מי לא ואין לדבר סוף, זה סתם מנפח את הערך, וגם בסיס לניים דרופינג מיותר. התנהלו על כך דיונים בעבר (למשל כאן, ובכמה ערכים נמחקו רשימות הבוגרים (כאן, כאן). עכשיו, אני לא אלך ערך ערך ואסיר את רשימות הבוגרים, אבל אני מתנגד להוספת רשימות כאלה בערכים שעד עכשיו היו נקיים מהבעיה (כמו כן, ומאותה סיבה, מקובל שרשימות הבוגרים "מוקפאות" ולא מוסיפים אליהן בוגרים חדשים, ראה למשל עריכה זו).
לא הבנתי למה אתה מתכוון. ניסית להוסיף ערכים לקטגוריה ולא הצלחת? (הוספת ערך לקטגוריה נעשית באמצעות הוספת הקטגוריה בתחתית הערך) בן עדריאל • שיחה • י"ז בחשוון ה'תשפ"ד 15:51, 1 בנובמבר 2023 (IST)תגובה
שלום הילה, אני רואה שעוד טרם הגבתי, הערך הועבר לטיוטה בינתים, עד לסיום העבודה. אני מסכים שזהו כנראה הפתרון הטוב ביותר. אחרי שהערך יבנה כראוי ויחזור למרחב הראשי נוכל לדון בו מחדש כמו שצריך. בברכה, בן עדריאל • שיחה • כ"ג בחשוון ה'תשפ"ד 15:37, 7 בנובמבר 2023 (IST)תגובה
הסתכלתי עכשיו על הטיוטה במצבה החדש. קודם כל – אין ספק שהיא במצב טוב בהרבה ממה שהיתה כשהנחתי את תבנית החשיבות. כה לחי!
למרות זאת, לצערי אני עדין סבור שאין מקומו בויקיפדיה, מכמה סיבות: ראשית, חלק ניכר מהערך הוא ליקוט של סיפורי גבורה נקודתיים. שנית, הנסיון לבנות על פי הסיפורים הפרטיים תמונה כללית הוא בגדר מחקר מקורי. שלישית, אני חושב שערכים מסוג זה צריכים להכתב מתוך פרספקטיבה רחבה יותר, למשל, כמה שנים אחרי המלחמה, כאשר הנושא יחקר ויהיו מקורות רבים יותר. רביעית, וזו הסיבה העולה על כולן – לדעתי האישית זה מלכתחילה לא נושא אנציקלופדי. זה נושא שמתאים למאמרים אקדמיים בהיסטוריה או בתחומים משיקים, אבל זה לא נושא לאנציקלופדיה. אחת הראיות לכך היא שאפילו כרגע, אחרי השכתוב המבורך שלכן, הטיוטה נראית כמו מאמר ולא כמו ערך. בברכה, בן עדריאל • שיחה • כ"ט בחשוון ה'תשפ"ד 23:42, 12 בנובמבר 2023 (IST)תגובה
שלום Tosefta. הסברתי בקצרה בתקציר העריכה, ואסביר כאן ביתר פירוט. הכותרת "אדמות" קטעה את רצף הערך והפריעה לסדר הדברים בו. אחריה, הופיעו דברים שבאופן ברור שייכים לחלק מן ההיסטוריה ללא קשר לאדמות, והוספת הכותרת נתקה אותם מהקשרם הנכון. גם לפני הכותרת היו פרטים שקשורים לאדמות הכפר, ובכלל, תיאור שטח הכפר הוצג כחלק מן ההיסטוריה (השטח השתנה כמה פעמים לאורך השנים) ולכן הניתוק שלו פגם בקריאות הערך, בעיני. בן עדריאל • שיחה • ט"ז בכסלו ה'תשפ"ד 12:11, 29 בנובמבר 2023 (IST)תגובה
בכל זאת השארת את "הושב"... אבל זה נכון, לפני שהוקמה בשם דיהרנפורט, היא נקראה בז'גה כמפורט בערך. השארתי את עריכתך, כי גם כך טוב. ביקורת - שיחה23:35, 12 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
תבנית:ביקורת, זה כי לא הייתי בטוח, אז שיניתי לנוסח "פושר" יותר, בלי לשנות לחלוטין, מתוך תקוה שתבהיר את הדברים בהמשך...
מה הכוונה ב'הוקמה'? אם היישוב היה קיים וזה שינוי שם בעלמא, לא מוצדק להשתמש ב'הוקמה', ואם היישוב ההוא חרב/ננטש והוקם יישוב חדש באותו אזור בשם החדש, אז כדאי להוריד את ה'הושב'. בן עדריאל • שיחה • א' בטבת ה'תשפ"ד 23:40, 12 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
היה שם יישוב, צבר של בתים וחורבות מתקופות קודמות. היה ליישוב שם. אלו העובדות הידועות. אדון דיהרן קנה את השטח והשיג בשתדלנותו זכויות עיר, וכנראה גם עודד אנשים לבוא לשבת שם. לכן הוא מייסד העיר דיהרנפורט הבלתי-מעורער. למרות שאפשר להשיב למקום את שמו מתקופתו הכפרית / הבלתי-מאורגנת. ביקורת - שיחה23:49, 12 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
בן עדריאל, ראיתי שערכת הערך מרדכי בעק, תודה.
בבקשה, אתה יכול להצביע להשאיר הערך הנ"ל להיות שהוא ר"מ מפורסם בעולם החסידי, ולא פחות מפורסם מרמי"ם אחרים שיש להם ערך בויקיפדיה. או לפחות אתה יודע מי שיוכל להצביע עליו?
תודה! Joseph Halevi - שיחה22:35, 15 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
יוסף הלוי, קמפיין לגיוס מצביעים נחשב בויקיפדיה דבר פסול, שאין לעשות אותו. המשתמש ששאל אותך התכוון לנזוף בך על שאתה פונה למשתמשים רבים בדף השיחה שלהם כדי שיתמכו בעמדתך, משום שפנייה כזו נחשבת לגיוס מצביעים פסול. בן עדריאל • שיחה • ז' בטבת ה'תשפ"ד 12:54, 19 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
שלום. ראיתי שבקשת מזאב קטן לעשות עץ לאדמו"רי בית רוז'ין, אשמח לתרום לעניין. לשם כך בבקשה תכתוב/תצייר לי את השושלות ואת הקשרים המשפחתיים. יהוצפלח • שיחה • י"ז בטבת ה'תשפ"ד • 10:04, 29 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
מדרש תנחומא הינו מתקופת התנאים כך שלדעתי הוא מתאים יותר לפיסקה הקודמת ולא לפיסקה אליה העברת משום שהיא מדברת על היעלמותה של התכלת, שם נכתב 'כבר בתקופת האמוראים'. גם הלשון של המדרשים שונה כשבאחד נכתב כשהוא ובאחד כשיהיה (ואולי אין לזה משמעות). הוספתי פיסקה דומה בערך חידוש מצוות התכלת, אם אתה חושב שעדיף לשנות אתה יכול לשנות גם שם (רק צריך להוריד ט' אחת במילה 'צוטטו' בהערה 13). והדגבא - שיחה01:23, 28 בינואר 2024 (IST)תגובה
והדגבא, מדרש תנחומא אינו מתקופת התנאים. יש בו דרשות מתקופת האמוראים, אבל סידורו נעשה כנראה רק בראשית תקופת הגאונים והחתימה הסופית שלו היתה כנראה רק באמצעה. מוזמן לקרוא בערך מדרש תנחומא. אתה חושב שיש צורך לצטט את שני המדרשים בגלל הבדל של מילה אחת? במדבר רבה לוקח באופן קבוע מהתנחומא, אז די ברור שגם כאן לא מדובר במקור עצמאי. בן עדריאל • שיחה • י"ח בשבט ה'תשפ"ד 09:36, 28 בינואר 2024 (IST)תגובה
כתבת בערכו: "בערך כתוב (כבר שנים) שהוא רבו. אתה יודע משהו בקשר לזה", אתה צודק, הם גרו באותו עיר באותו זמן, ר' גרשון היה רבה של העיר, והוא היה דר שם, והיה מרביץ תורה. ומלשון הסכמתו נראה שהכיר אותו, אבל לא תלמידו. --רחביה - שיחה17:35, 28 בינואר 2024 (IST)תגובה
רחביה, מעל הערך מצד שמאל (משמאל ללשוניות 'עריכה', 'גרסאות קודמות'), יש לשונית שכתוב עליה 'עוד'. אם פותחים אותה נפתחת אפשרות 'העברה'. אם תבחר בה תפתח לך האפשרות לשנות את שם הערך. להחרבה, ראה איך לשנות שם של דף.
שלום בן עדריאל,
בערך על פעולותיהם ההרואיות של צוות אלחנן, מחקת את המילה התנחלות, ללא תקציר עריכה. תוכל בבקשה להסביר את הסיבה למחיקה? האם יתכן שהחמצת את הערת העריכה בה הוספה המילה התנחלות: "ניסוח והוספת הגדרת היישוב, שבהקשר הזה מצביעה על אחדות העם, כפי שציין מנחם קלמנזון עצמו בפודקאסט לו הקשבתי לאחרונה"? תודה, Pixie.ca • שיחה🎗17:43, 1 באפריל 2024 (IDT)תגובה
סביר שהחמצתי את הערת העריכה הזו (כתיבת תקציר עריכה אינה חובה, וגם לא קריאת כל התקצירים שהיו עד עתה). מכל מקום, גם אחרי שקראתי אותה אני סבור שהמילה מיותרת. זו אנציקלופדיה, ולכן ניסוח תמציתי הוא חשוב, ומאידך דיבורים על אחדות העם, אף שהם חשובים, אינם במקום. עבור מי שמתענין באופיו ובמיקומו של עתניאל קיים הקישור הפנימי. בן עדריאל • שיחה • כ"ב באדר ב' ה'תשפ"ד 17:47, 1 באפריל 2024 (IDT)תגובה
שלום, בן. בהמשך לקישור שביטלתי והחזרת לדף הפירושונים אגריפס:
א. אם מקשרים לדף פירושונים בכוונה, יש להשתמש בתבנית {{פירושון}} (שמבטלת את צביעת האזהרה ואת שליפת הקישור כבעיה).
ב. אם מקשרים לדף פירושונים עקב היעדר זיהוי, כדאי שזה יהיה ברור לקורא. במקרה הנדון הייתי מוסיף את הקישור רק בהערת שוליים ומוסיף לביטוי מירכאות: נקראה כך על שם המלך "אגריפא", ובהערת שוליים: אגריפא מזוהה כאגריפס, אך אין זיהוי חד משמעי ל"מלך אגריפס" הנ"ל.
אם תעדיף, אני יכול לבצע את השינוי הזה.
בברכה, Virant (שיחה) 00:07, 9 באפריל 2024 (IDT)תגובה
לא הבנתי, בכוונה או לא בכוונה (הפסיק בהודעה למעלה מבלבל)? אם לדעתך הקטגוריות צריכות להיות שם, אתה מוזמן לשחזר אותי, אבל אשמח להבין למה. בדרך כלל מקובל לא לשייך טיוטות לקטגוריות של מרחב הערכים.
מעדיף להמשיך פה כי הוא עורך חדש, לנהל שם שני דיונים במקביל עשוי סתם לבלבל אותו.
אני מצטער אבל אינני מסכים עם הרעיון שאם נטל ההוכחה לתוכן הוא עליו אני יכול לצאת ידי חובה בהצבת תבנית מקור. לא חשוב לי מי אחראי או מי אשם (ברוח ימים אלה...), חשוב לי מה התוצר הסופי – ותוצר סופי של ערך אנציקלופדי בלי מקורות הוא לא תוצר קביל. מבחינתי, הנטל המוטל עליו להכניס תוכן עם מקור אומר שהוא לא יכול להכניס תוכן בלי מקור, ואם ינסה לעשות זאת, ישוחזר. הוא לגמרי מוזמן להוסיף את המקור לעריכתו אך הוא נמנע מכך, ונראה לי שהדברים שהוסיף הם שילוב של ידע אישי ודעות אישיות ולא מבוססים על מקור חיצוני. פעמי-עליון • שיחה00:04, 26 במאי 2024 (IDT)תגובה
אני שומע את הטענה, אבל לא מסכים. אני חושב שהמקובל בויקיפדיה בהיתקלות עם טקסט, שבפני עצמו מתאים לערך אך מוצג ללא מקור, איננו למחוק אותו אלא להציב עליו תבנית מקור. גם אני מבין את החשיבות בהקפדה על מקורות, ואני שמח שזה חשוב גם לך, אבל אי אפשר להתחיל למחוק כל תוכן שמוצג בלי מקור. לשם כך הומצאה תבנית מקור. אם אחרי הצבת התבנית חלף עוד זמן מבלי שנמצא מקור, אפשר להסיר את התוכן. זו המדיניות כפי שאני מכיר אותה, ודוקא משום שמדובר בעורך חדש נראה לי נכון לא להחמיר אתו מעבר לכך. היומרה לקבוע אם יש לדברים מקור נשמעת לי קצת מוגזמת, לא? אתה חושב שקראת כל חומר שקיים בתחום? בן עדריאל • שיחה • י"ח באייר ה'תשפ"ד 00:14, 26 במאי 2024 (IDT)תגובה
אני מסכים איתך לגמרי לגבי תוכן ישן ("אי אפשר להתחיל למחוק כל תוכן שמוצג בלי מקור" מדויק במיוחד), אבל לגבי תוכן חדש – אסור לתת לעורכים להוסיף תוכן חדש ללא מקור. תוכן ישן שכבר נכנס לויקיפדיה ונשאר זמן רב, יש לסמן ללא מקור ולאחר זמן רב מספיק אפשר למחוק אותו, אבל אי אפשר לתת לעורכים להוסיף תוכן חדש ללא מקור, זאת השחתה. דוקא בגלל שהוא עורך חדש חשוב לי שיבין את חשיבות המקורות :)
אני לא חושב שאין מקור למה שהוא כותב כי הוא טועה (התוכן לא שגוי. לא מאוד רלוונטי ולא ממש מדויק, ועל זה אדון כשתושב הגרסה היציבה, אבל לא שגיאה גמורה), אלא כי אם היה מקור, למה הוא מתחמק מלהוסיף אותו? פעמי-עליון • שיחה00:20, 26 במאי 2024 (IDT)תגובה
לא מצאתי את ההבחנה שלך בין תוכן ישן לחדש בדף תבנית:מקור, ואני גם לא בטוח מה ההגיון שבה. לשאלתך בסוף, יכולות להיות הרבה סיבות, כדאי לדון לכף זכות. אולי הוא קרא את זה בעבר וכעת הספר לא לפניו, והוא יגיע לספריה רק בשבוע הבא? עברו בינתים יומים בלבד מאז העריכה, ואחד מהם היה שבת. בן עדריאל • שיחה • י"ח באייר ה'תשפ"ד 00:26, 26 במאי 2024 (IDT)תגובה
לא הכרתי את ההוראות ב"תב:מקור", ולמיטב ידיעתי לא עובדים לפיהן כיום. הרציונל שלי הוא שחובה על כל עורך להוסיף תוכן רק בגיבוי מקורות, ובמיוחד אסור מחקר מקורי, לכן אסור להוסיף מידע חדש ללא מקורות. מידע ישן, שנוסף בתקופה שלא דרשו מקורות כמו היום, יש לטפל בו אחרת. אתן שתי דוגמות: אחת, אני לא לגמרי בטוח שהיא נכונה, היא שכהן לא יכול להתחתן עם גרושה, אבל אם כבר התחתן (למשל אם המחתן לא ידע שהוא כהן או שהיא גרושה), בדיעבד מכירים בחתונה – בדוגמה זאת, הכהן הוא הערך, הגרושה היא התוכן ללא המקור, והחתונה היא הגרסה היציבה. אם אני רואה תוכן ללא מקור שלא בגרסה היציבה, לא אתן לו להגיע לגרסה היציבה, אך אם כבר הגיע אני מטפל בו אחרת. דוגמה שניה (היא עשויה להישמע גזענית אבל זאת כמובן לא הכוונה...): אהרן ברק כתב בדחיית עתירה לביטול חוק השבות שמדינת ישראל היא כמו בית: מי שנמצא בו כשהוא הוקם מקבל אזרחות, אבל מרגע שהוקם, רק ליהודים יש את המפתח המאפשר להם להיכנס. בדוגמה זאת ערבים ישראלים הם תוכן ללא מקור שנכנס לויקיפדיה כשזה עוד היה מותר, יהודים מהגולה הם תוכן עם מקורות ו'פליטים פלסטינים וצאצאיהם' הם תוכן ללא מקור. אנחנו לא מוציאים ערבים ישראלים מהמדינה למרות שאין להם זכאות לפי חוק השבות, אך מרגע שהוקמה המדינה (כלומר מרגע שהוחלט שיש להוסיף תוכן עם מקורות בלבד, להבנתי אין ביננו מחלוקת בנושא) לא נותנים ל'פליטים' ולצאצאיהם אזרחות, אלא רק ליהודים מהגולה. מקוה שהצלחתי להבהיר את דעתי ולא רק לבלבל אותך עם דוגמאות הזויותפעמי-עליון • שיחה00:43, 26 במאי 2024 (IDT)תגובה
ברצינות, לא התכוונתי לגרום לך להרגיש כך, ולמותר לציין שאני לא מרגיש יעוד לחנך אחרים, בטח לא אותך (אני חושב שבנושא בית המקדש אתה מבין יותר ממני...). אני ממש לא רוצה לגרום לאחרים להרגיש ככה ולכן אשמח מאוד לדעת מה מדבריי גרם להרגשה הזאת. פעמי-עליון • שיחה16:13, 31 במאי 2024 (IDT)תגובה
לגבי ביטול העריכה שלי בתבנית עץ משפחת האבות אתמול: אני מסכים שהייחוס של שרה אמנו אינו ברור מהכתוב בתורה, ובעייתי לקבוע כעובדה שהייתה בתו של תרח. אבל את מילכה הסרתי כי רציתי ליצור קריטריון ברור לאילו דמויות צריכות להיות בתבנית, והחלטתי שהעץ יכיל רק את האבות והאימהות ואת קרוביהם מדרגה ראשונה (הורים, אחים, בני-זוג וילדים), ומילכה אינה כזו. אני לא מעוניין לוותר על העריכה, אז יצרתי גירסה מעודכנת לעץ. מה דעתך?
קודם כל, תודה רבה על היוזמה, כמו גם על ההתייחסות לדברי! אני חושב שכדאי להוסיף את לוט ואת מלכה. לוט הוא אמנם אחיין פורמלית, אבל הנוכחות שלו בחיי אברהם היא גדולה, ובשלב מסוים ניתן לדבר עליו כמעט כעל בן מאומץ. מלכה אחותו צריכה להופיע כי היא אשתו של נחור (בתואל לא נולד בלי אמא),ולכן בעיני גם היא נחשבת דרגה ראשונה. בן עדריאל • שיחה • כ"ז באייר ה'תשפ"ד 15:58, 4 ביוני 2024 (IDT)תגובה
מלכה הייתה קרובה מדרגה ראשונה לבתואל, שאכן לא נולד בלי אמא, אבל הוא אינו אחד מהאבות שבהם מתמקד העץ. היא גיסתו ואחייניתו של אברהם אבינו, וסבתה של רבקה אמנו, ואלו קִרְבוֹת מדרגה שנייה בלבד. סיבה נוספת שבגללה לא רציתי להכניס אותה היא גרפית: בעץ כרגע רבקה מוצגת כדור שלישי לתרח, אבל אם אציג גם את הייחוס למלכה, היא תהיה דור רביעי (תרח←הרן←מלכה←בתואל←רבקה), ואז איאלץ להוריד את רבקה ויצחק שורה אחת למטה. אני יכול לעשות את זה, אבל זה יגדיל את המרחק בין יצחק להוריו (שגם כך גדול), ולדעתי זה לא נראה כל כך טוב.
שלום, בנוגע לזקנו, כתב הנכד טוביה בהקדמתו לספרו מעשה טוביה "בן להחכם השלם והרופא המובהק כהה"ר אלעזר וועלשים מק"ק קרעמניץ".
ואביו, הוא כותב בספרו, פרק "בית חדש", סוף פרק שמיני: לא אמשיך ימי מלהעתיק מגליון אחד מספר רפואות וסגולות של אבי מורי הרב זצ"ל.--רחביה • שיחה17:37, 20 ביוני 2024 (IDT)תגובה
שלום בן, מקווה ששלומך טוב
אני פונה אליך בנוגע למשהו די ישן, הורדתי את התבנית "דרושה הבהרה" ששמת ב-20 בדצמבר 2022 בערך יוחנן פריד.
הבלבול שם התחיל חמישה ימים לפני כן, כשמשתמש אנונימי שינה את תאריך הלידה מד' באלול לג' באלול, לאחר מכן אלעדב. שחזר את עריכתו, והוא ערך שוב, אך הפעם שינה רק את הטקסט לג' באלול בעוד הקישור נשאר לד' באלול.
בכל מקרה, אני לא רואה סיבה להסתמך על העריכה הזו של האנונימי, ואני חושב שעדיף להחזיר לתאריך ד' באלול, וכך עשיתי; בנוסף הורדתי את דרישת ההבהרה.
מקווה שזה בסדר ואשמח לשמוע את דעתך, יום נעים. Idoiz • שיחה14:47, 17 ביולי 2024 (IDT)תגובה
רואה שהנחת תבנית חשיבות על הערך [[אבי שמידמן]]. בערך נאמר כי: במהלך שנת תשפ"ב, פיתח ד"ר שמידמן אלגוריתם לניתוח ממוחשב של טקסטים עבריים מימי הביניים, בהתבסס על טכנולוגיית "Bidirectional Encoder Representations from Transformers". זו הפעם הראשונה שמודל זה מיושם עבור טקסטים עבריים מימי הביניים. יחד עם חוקרים נוספים זכה שמידמן במענק של 10 מיליון אירו ממועצת המחקר האירופית (ERC Synergy) על מחקר חדשני זה."
טל ומטר, בעיני זה ממש לא מספיק. הרף המקובל לאנשי אקדמיה הוא פרופסור ומעלה, וצריך משהו מאד יוצא דופן כדי לחרוג מכך. השתתפות (ואפילו לא כחוקר יחיד!) במחקר חדשני וזוכה פרסים אינה דבר כ"כ יוצא דופן. בכל אופן, אתה מומזן לכתוב את דבריך בדף השיחה שם כהבהרת חשיבות, ונראה מה יחשבו.
1. האם יש סתירה בין הגדרת פיוט כסליחה להגדרתו כקינה?
2. מעבר להגדרה הספרותית, האם לא ברור שפיוט שנכתב לצום גדליה הוא קינה מעצם עיסוקו בחורבן?
3. האם יש לך שם חלופי לקטגוריה שתרכז את כל הפיוטים שנכתבו לימי התענית על חורבן בית המקדש? Joalbertine • שיחה18:56, 23 ביולי 2024 (IDT)תגובה
(סליחה, על איחור התגובה, הייתי קצת עסוק בימים האחרונים וכתיבת תגובה ארוכה דרשה ממני יישוב הדעת.)
זה תלוי במה אנחנו עוסקים. בתחום הפיוט, הסוגים השונים מוגדרים על פי ייעוד הליטורגי שלהם, ולאו דוקא לפי התוכן. לא כל פיוט שמזכיר מלאכים הוא אופן, אלא דוקא פיוט שמיועד לקדושת היוצר. מבחינה זו, יש הבחנה די ברורה בין סליחות לקינות, כי הן משמשות במעמדי תפילה שונים זה מזה – פיוטי סליחות נאמרים במעמדי סליחות (במקור בברכת סליחה, ומאוחר יותר גם באשמורות או אחרי העמידה) ותמיד נאמרות אחריהם י"ג מידות; קינות נאמרות במעמדי אבל על החורבן (במקור בברכת בונה ירושלים, ומאוחר יותר גם אחרי התפילה ובסמוך לקריאת איכה).[1] אחת האבחנות הידועות בין מנהג בבל למנהג ארץ ישראל הקדומים, היא האם בתשעה באב אומרים סליחות או קינות (אפשר להאריך בבביאור העקרונות שמאורחי החילוק הזה, והמעמד הנפשי השונה בסליחות ובקינות, ואכמ"ל). אלה פשוט ייעודים שונים, ולכן לא יכול להיות שפיוט יהיה גם וגם, לפחות במקורו.[2]
מצד שני, אם אנחנו מדברים על ספרות בכלל, אני מניח שכן אפשר לדבר על סוגה ספרותית שנקראת "קינה" שמוגדרת על פי התוכן שלה, כלומר כל טקסט פואטי שתוכנו הוא אבל. אם בזה עסקינן, אז השאלה הקובעת אינה שאלת הייעוד והשימוש אלא שאלת התוכן. מבחינה זו, אולי באמת הסליחות שהזכרת הן בעלות תוכן של קינה. מטבע הדברים, כאשר ההגדרה היא על פי התוכן, לא תמיד הדברים יהיו ברורים כל כך וההגדרה תהיה מעורפלת יותר – האם "אנשי אמנה אבדו" הוא קינה, אפילו לפי ההגדרה הזו? נראה לי שלא. הוא אמנם מזכיר את אבדנם של הצדיקים, אבל זה מבחינתו אמצעי לבקשת רחמים, ולא אבל. זה קצת מתייחס לשאלה השנייה שלך, אני לא בטוח שכל פיוט שעוסק בחורבן הוא קינה, אפילו בהגדרה הספרותית, אלא רק אם הוא בא לבטא אבל.
מלכתחילה, כשראיתי את העריכות שלך ברשימת המעקב, היה לי פשוט (כנראה גם בגלל עולם האסוציאציות שלי...) שאתה מתכוון לקינות, כפי שהן מוגדרות בתחום הפיוט. לכך סייעה גם העובדה ששייכת את הקט' לקט:פיוטים לפי סוג. לכן, שחזרתי את השיוכים שלך, כי אם אלה סליחות – הן לא קינות. במחשבה נוספת, אפשר בהחלט לקיים קטגוריה לפי ההגדרה השנייה, שתרכז טקסטים של אבל בכלל, ללא קשר לפיוט דוקא. במקרה כזה, לא נכון יהיה לשייך אותה ל"פיוטם לפי סוג", כי היא איננה מכוונת לקינות כסוג פיוט, אלא כסוגה ספרותית כללית. מה דעתך? בן עדריאל • שיחה • י"ט בתמוז ה'תשפ"ד 09:18, 25 ביולי 2024 (IDT)תגובה
^כיום אנחנו נוהגים לומר קינות רק בתשעה באב, וסליחות בכל שאר תעניות הציבור, אבל יתכן שבעבר היו שאמרו קינות גם במועדים אחרים, עי' כאן].
^יתכן מקרה שפיוט ישתייך לשני סוגים, אם השימוש הליטורגי שלו השתנה. למשל, פיוט שנכתב במקור כסליחה, ובקהילות אחרות החלו לומר אותו בתור קינה בתשעה באב, או ההפך, אבל זה כי באמת אופן השימוש שלו השתנה.
שלום בן
אין לי טענה כנגד ביטולך של עריכתי, רק יש לי שאלה טכנית כיצד ביצעת זאת?
מצד אחד, כתוב שביטלת את גרסתי, אך מצד שני רק חלק מהעריכה בוטל.
האם ביטלת את הגרסה והוספת ידנית את החלק שתקין?
תודה ושבת שלום. Idoiz • שיחה11:19, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
Idoiz, בדיוק כך. כשאתה מבקש לבטל עריכה, נפתח חלון עריכה ש בו הטקסט הקיים הוא הערך במצב שלפני העריכה המבוטלת, אבל אפשר לתקן ולשנות בו ידנית לפני השמירה. הסיבה שהשתמשתי בכלי הביטול למרות הצורך להשיב חלק מן העריכה היא כי רציתי שתקבל התראה על הביטול כדי שתשים לב להבא... שבת שלום, בן עדריאל • שיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 11:25, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
ראשית, קיבלתי את ההערה ואשתדל לזכור להבא לא לגעת בציטוטים.
שנית, הערתך לגבי ההתראה מצחיקה, כי אחת הסיבות ששאלתי כיצד ביצעת זאת היא הסיבה שלא קיבלתי התראה על הביטול, לכן הופתעתי לראות בהיסטוריית הגרסאות שגרסתי בוטלה ועלתה לי התהייה כיצד ביצעת זאת; שמתי לב לעריכתך מכיוון שהדף במעקב אצלי. Idoiz • שיחה11:29, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
טוב, השתמשתי בכלי הביטול כי חשבתי שתקבל התראה. אני לא יודע להסביר למה לא קבלת התראה כזו, מוזר. (אולי ההתראה מופעלת רק כשמדובר בביטול 'נקי'? זה משונה, כי העריכה עדיין מתויגת כביטול, לכאורה.) בן עדריאל • שיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 12:02, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
שרדינגר, תודה רבה על ההרחבה הנאה (אגב, זה ערך שכתבתי-תרגמתי לפני שנים רבות, בכלל שכחתי מקיומו...). עברתי עכשיו בקצרה, ואעבור בעז"ה בהמשך ביתר עיון. בינתים לא אמנע מלשאול: מהיכן השגת את כל הספרים שהפנית אליהם בהערות? אתה דובר פולנית? בן עדריאל • שיחה • ב' באב ה'תשפ"ד 14:29, 6 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
בשונה מהערך שאתה כתבת במקרה זה יש מקורות, אתה מוזמן לקרוא אותם ולוודא אותם.
מאחר ואני חש רדיפה אישית כלפיי מכיוונך בדף שיחה זה ובדפי שיחה נוספים ודקדוקים כחוט השערה שאף אתה עצמך אינך עומד בהם, אפרוש. היה שלום. שרדינגר • שיחה14:45, 6 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
את דעתי כתבתי. ויקיפדיה אינה אתר גנאולוגי, ובערך על אדם די להזכיר את קרובי משפחתו מדרגה ראשונה בלבד, או אם יש לאזכורם חשיבות מיוחדת. אני לא חושב שציון שמות המחותנים (!) שלו, שאינם בעלי חשיבות אנציקלופדית בפני עצמם, חשוב דיו כדי שיוזכר בערך. בן עדריאל • שיחה • ז' באב ה'תשפ"ד 00:57, 11 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
אולי אתה צודק, אבל צריך להגדיר מהו בעל שם. אני מוכן להסכים שאם גם למחותן יש ערך בויקיפדיה אולי יש מקום להזכיר, אבל הוא המחותן הוא ראש ישיבה תיכונית נידחת, או חבר מועצת העיר אום אל-פחם בדימוס, זה לא מספיק, לענ"ד. בן עדריאל • שיחה • ז' באב ה'תשפ"ד 09:12, 11 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
הרב דוד כהן אכן מוכר ואותו לא הסרתי. אני לא חושב שהרב יוסי שריד והרב מאיר כהן מוכרים במיוחד, ולראיה, גם אין עליהם ערך בויקיפדיה ולא נראה שיש הצדקה לערך כזה. בן עדריאל • שיחה • ז' באב ה'תשפ"ד 09:29, 11 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
ייתכן שסיבה מרכזית לכך שאין על הרב יוסי שריד ערך בויקיפדיה, היא שהוא פשוט נולד מוקדם מדי, ובשנים שבהם הייתה עיקר הפעילות שלו, עוד לא הייתה ויקיפדיה. איני מכיר אותו, אבל הרושם של מהמעט ששמעתי כבר לפני שנים רבות, עליו ועל כולל מרץ, שהייתה הצדקה לכתוב עליו ערך. 2A01:6500:A037:AD97:C039:1C93:2A8:8FCC 17:10, 14 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
אתה יודע (או אמור לדעת) את התשובה: ב-01:09 יצרתי את אורי פייבוש המבורגר (Q129028566) כי בחיפוש לא מצאתי שיש לו ויקינתונים. יותר מאוחר אתה ביצעת שיוך ל-אהרן הרט (Q302089), וכו'. חזרתי • ∞ • שיחה01:41, 14 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
אהה. אני העברתי את הערך מהשם "אהרן הרט" ל"אורי פייבוש המבורגר", וכנראה השיוך לוויקינתונים לא התעדכן בהעברה. לכן מצאת את הערך חסר ויקינתונים ויצרת פריט חדש, בזמן שהפריט הישן המשיך להפנות להפניה שנשארה אצלנו. לכן השתבש הקישור לויקישיתוף, ולכן אח"כ מצאתי שיש שני פריטי ויקינתונים ואיחדתי. תודה על ההסבר! עצה: לפני שיוצרים פריט חדש בויקינתונים, כדאי לראות שאין פריט קיים בשם אחר. בן עדריאל • שיחה • י' באב ה'תשפ"ד 10:44, 14 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
אנונימי יקר וחביב, במקום לפזר תבניות אזהרה למשתמשים מנוסים ממך, אתה מוזמן ללמוד מההערות שאתה מקבל. אין לעדכן פטירה של אדם ללא מקור מפורש. כל שינוי כזה משוחזר מיד, עד שיובא מקור. בהתאם לכך, שחזרתי את עריכותיך עד שנמצא מקור מפורש המעיד על פטירתו. בן עדריאל • שיחה • כ"ט באב ה'תשפ"ד 23:08, 1 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה
ההפך הוא הנכון, חפשתי מקור לפני ששחזרתי אותך, ורק משלא נמצא מקור כזה שחזרתי את העריכה. לאחר מספר דקות, שבתי וחפשתי אולי התפרסמה ידיעה בינתים, ולאחר שפורסמה החזרתי את הדיווח לערך. מוזמן לעיין בהיסטוריית הגרסאות לפני שאתה מפזר האשמות בהשחתה. ולהבא, למד לכתוב על סמך מקורות. בן עדריאל • שיחה • כ"ט באב ה'תשפ"ד 23:19, 1 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה
אפשר לראות בכתבה שהיא פורסמה קודם יש שם שעה הפוך ממה שכתבת פה
אתה צודק לגבי השעה, וכנראה בדקות הראשונות מפרסום הכתבה הם טרם עלתה בחיפושי גוגל.
ובכל מקרה, הטעות עדיין שלך, כי אתה זה שהוסיף את הפרט ללא שום מקור. לא מוטל על כל העורכים לחפש מקורות לטענות שאתה מפזר בערכים. בן עדריאל • שיחה • כ"ט באב ה'תשפ"ד 23:28, 1 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה
מה כן מוטל על העורכים? לא למחוק מידע נכון מערכים כללי שיחה נאותים ולא מתנשאים
המדיניות היא שעדכוני פטירה חסרי מקור משוחזרים מיידית. כתבתי זאת כבר מלכתחילה, ואיני יודע מה לא היה מובן. לגבי ההתנשאות, יפה שאינך רואה את דבשתך. לא אגיב עוד בדיון זה. בן עדריאל • שיחה • כ"ט באב ה'תשפ"ד 23:46, 1 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה
אשמח אם תוכל ליצור ערך על הסליחה הנ"ל (נ"ז בנוסח ליטא – נאמרת בפסוקי הסיום של צום גדליה). כמובן, אם משתמש:Dovidroth יוכל לסייע בכך יבורך מן השמים. בפרט מעניינת אותי הקביעה של פרויקט בן-יהודה ב[1] שמחברה הוא ן' גבירול, בעוד אצל גולדשמידט ואח' הסליחה מופיעה כאלמונית. בברכת גמר חתימה טובה, דגש - שיחה03:35, 8 באוקטובר 2024 (IDT)תגובה
@דגש, היא הופיעה זמן רב כאלמונית, אבל נמצאה בכריכת פיוטים של בן גבירול שהודפסה כמדומני ע"י דב ירדן. למי שמכיר את הסגנון זה מאד מתאים לו. אגב, בביטוי "כי כל אח יאמר האח וכל דוד ידוד" שמקורו בפיוט, נעשה שימוש ע"י הראב"ד בוויכוחו הידוע עם הרז"ה. שמש מרפא • שיחה23:19, 14 באוקטובר 2024 (IDT)תגובה
שלום ותודה רבה על הפנייה שלך. אני מעריך את הרצון שלך לשפר את הערך.
כרגע יש פשוט רשימה של "בתאריך X פורסם כי Y", וכך הערך נראה כמו כרוניקה של מבזקי חדשות. לעניות דעתי, יש כמה דברים שחיוני לשנות במבנה הערך. ראשית, כדאי להפריד בין עיקר לטפל, ולנסות לברור בין שלל הידיעות באמצעי התקשורת מה חיוני להבנת מהלך הקרב ומה לא, ולהותיר בערך רק את המידע החשוב (האם כל תקיפה ותקיפה צריכה להופיע? האם כל עדכון על מספר התושבים שעזב? אולי רק חלק מהן? אני לא מכריע אלא מעלה שאלה). שנית, צריך לשנות את הניסוח מניסוח עיתונאי לניסוח אנציקלופדי. למשל, לא חשוב לנו בהכרח מתי פורסם כל דיווח, ולכן הסגנון "ביום זה פורסם כי", הרבה פעמים מיותר. בדומה לזה כדאי לנכש מהערך משפטים שמנוסחים כמו דובר צה"ל ("היוו איום בסמוך לכוחות", "הכוונה מודיעינית מדויקת" ועוד בסגנון) – ויקיפדיה אינה דובר צה"ל. שלישית, וזה אולי קשה יותר, כדאי להפוך את הפרק מרשימת משפטים לפסקאות מסודרות, בעלות מבנה ונושא ברורים. למשל, אני הייתי כותב פסקה אחת מסודרת על פינוי האוכלוסיה, פסקה על מעורבות חיל האויר, פסקה על הפעילות בבית החולים, שכל אחת מהן תסכם בתמצית את הנושא. בברכה, בן עדריאל • שיחה • כ"ו בתשרי ה'תשפ"ה 21:53, 27 באוקטובר 2024 (IST)תגובה
נסיתי לשנות את הערך כדי שיהיה לעניות דעתך, מהיום אני ינסה לברור את העיקר מהטפל, בנוגע לשלב השני נראה לי שעדיף להשאיר את הערך כמו שהוא. בברכה, הרטמן • שיחה23:16, 27 באוקטובר 2024 (IST)תגובה
היי, שלום חבר, השקעתי הרבה בהערך מעגל מאגי, במיוחד בהקשר היהודי. אשמח מאוד לעזרה, בעיקר בעימוד ובשיפור הכללי של הנראות. ועוד רציתי לשאול האם יש דרך לציין בויקי שביום הראשון לחודש כסליו יהיה יום הפטירה החמש מאות של ר' יצחק הכהן שולאל? תודה מראש!--רחביה • שיחה14:14, 4 בנובמבר 2024 (IST)תגובה
@בן עדריאל. האם ראית מה שכתבתי למעלה. תודה לך על מה שכתבת בערך נפתלי הירץ טריוויש, באמת ראוי לעשות ערך למשפחה חשובה זו. אם אתה מסכים להתחיל, אני מוכן לעזור. --רחביה • שיחה20:17, 11 בנובמבר 2024 (IST)תגובה
בנוגע למעגל מאגי, המקורות שהוספת שם מעניינים ומחכימים, אבל האמת היא שלטעמי האישי הפירוט בערך קצת מוגזם. באופן כללי אני בעד להמעיט בציטוטים בערכים: ערך אנציקלופדי אמור לסכם את המידע ולא להיות דף מקורות. עדיף במקום הציטוטים לסכם את המידע בקצרה בפסקה מסודרת, ולהפנת למקורות בהערות שולים, בלי לצטט. אם הציטוטים תורמים במיוחד להבנה של הנושא או נותנים זווית נוספת, אפשר להביא ציטוט או שנים. זו דעתי באופן כללי, והיא נכונה גם ביחס למעגל מאגי. באופן ספציפי, אני גם קצת בספק אם יש תועלת בכל הציטוטים כולם, שרבים מהם אומרים דברים דומים בסך הכל. חוץ מזה, יש כעת חוסר הלימה בין הפתיח לגוף הערך: הפתיח מדבר על ויקה ועל דתות פגאניות, ואח"כ יש פרק ארוך ורצוף ציטוטים על אזכורים יהודיים של המושג, אף שהיהדות אינה דת פגאנית. שיהיה ברור: אני לא א לזלזל חלילה בעבודה הרבה שלך, ואני גם חושב שהמידע שהוספת מעניין, אבל על כגון דא אמרו "מקום שאמרו לקצר אינו רשאי להאריך", כנלענ"ד.
על רבי יצחק הכהן שולאל, תודה על הסבת תשומת הלב! בשלב ראשון, כדאי להוסיף את המידע על פטירתו בערך א' בכסלו ובתבנית (שמוצגת בעמוד הראשי) {{א' בכסלו}}. זה היה נכון בכל שנה. אחר כך אפשר לחשוב אם יש דרך לציין במיוחד את היאצייט החמש מאות.
לצערי, אני לא יודע מספיק על המשפחה כדי לכתוב עליה ערך, ואני גם עסוק כרגע מכדי להתפנות לזה. ראיתי שיש מאמר באנגלית של ר' עזריאל הילדסהימר שפורסם היכנשהו, אז אם וכאשר, זה יכול להיות בסיס טוב. בנוגע להעתקה מהמכלול, למרבה הצער, הם קנאים לזכויות היוצרים שלהם על חשבון הפצת התורה והדעת, ולכן אסור להעתיק משם כלום. אם אתה רק קורא את הערך שם אבל מנסח מחדש את הכל – מותר (כמו כל מקור). בברכה, בן עדריאל • שיחה • י"א בחשוון ה'תשפ"ה 23:52, 11 בנובמבר 2024 (IST)תגובה
תודה על דבריך הנעימים. הוספתי את המידע בא' בכסלו. אבל בעמוד ראשי, לא יכולתי להוסיפו. בנוגע למשפחת טריוויש, לע"ע ראו: סיני, י, עמ' קפג ואילך.--רחביה • שיחה17:46, 20 בנובמבר 2024 (IST)תגובה
שלום בן עדריאל, תוכל בבקשה לבדוק האם העריכה הזאת בויקימילון נכונה? אייל תייג אותך שם אבל יכול להיות שהתיוג לא עבד. ההגדרה של "גזבר" בלשון חז"ל שונתה, באופן שנראה לי מנוגד למשפט המדגים מהמִש;נה. פעמי-עליון • שיחה19:10, 30 בנובמבר 2024 (IST)תגובה
שלום בן עדריאל,
חשבתי לכתוב ערך על המונח "בני הישיבה בפרנקפורט", שהיה מוסד מרכזי בעיר פרנקפורט שפעל במשך מאות שנים ושימש כמעין מועצה רוחנית ומשפטית. המוסד כלל את רב העיר, דייניה, וחכמים נוספים, ותפקידו היה לדון ולהכריע בשאלות הלכתיות, לחתום על מסמכים ותשובות, להעניק הסכמות, ולסמוך רבנים.
ליקטתי חומר רב בנושא, כולל תיעוד מפסקי דין, תקנות קהילת פרנקפורט, והמצבות שבהן מתוארים חברי בני הישיבה. המוסד היה משמעותי ביותר בקהילה, והשפעתו ניכרה גם בקהילות נוספות באשכנז.
עם זאת, שמתי לב שבערך "ישיבה" מצוין כי המונח "ישיבה" בתקופת התנאים התייחס לעיתים גם לגוף דמוי בית דין. לכן, חשבתי לשאול לדעתך: האם כדאי לכתוב על "בני הישיבה בפרנקפורט" כערך עצמאי, או שמא להרחיב עליהם בפרק מיוחד בתוך הערך "ישיבה"?
למיטב הבנתי, "בני הישיבה" לא היתה מוסד משפטי רשמי, אלא קודם כל ישיבה. מטבע הדברים הישיבה כללה את האליטה התורנית של הקהילה, וממילא בכל מיני שאלות שנוגעות לתחום התורני נועצו בלומדי הישיבה. בנוסף לכך, לא ברור לי אם התופעה היתה ייחודית לפרנקפורט באופן שמצדיק ערך נפרד על "בני הישיבה בפרנקפורט", וכנראה בקהילות נוספות שהיתה בהם ישיבה קהילתית היא תפקדה באופן דומה (בזכרוני כרגע על וורמייזא, ובוודאי שכך היה במקומות נוספים).
לכן, לעניות דעתי המקום הנכון הוא פסקה מתאימה בערך ישיבה, שתעסוק במוסד הישיבה הקהילתית כפי שרווח בקהילות אשכנז ופולין בעת החדשה המוקדמת, ובתוך הפרק הזה כדאי לדבר על תפקוד הישיבה כהנהגה תורנית.
בנוסף אני אזכיר את המובן מאליו, שרצוי שהערך לא יתבסס על מקורות ראשוניים בלבד כדי שלא יהפוך למחקר מקורי. האם עסקו במחקר בתפקיד הישיבה בהנהגה הקהילתית (בפפד"מ או בכלל)? בן עדריאל • שיחה • ג' בכסלו ה'תשפ"ה 15:49, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
תודה על התשובה המהירה, לא מצאתי מחקר על זה, אבל מוזכר בכמה מקומות, ראו: רבני פרנקפורט עמ' 26 ועמ' 28, זכור לאברהם, תשס"ב-תשס"ג, א, עמ' רכח, הערה 46, יצחק זימר "רבי חיים ב"ר בצלאל מפרידברג", עמ' 37, ובפרט בקובץ 'פעמי יעקב', לו, תמוז תשנ"ו, עמ' יז, אבל ראו: קהלות אשכנז ובתי דיניהן מהמאה הי"ב עד סוף המאה הט"ו, עמ' 127, שהזכיר עוד מקומות, אבל נראה לי שזה היה בפרט בפרנקפורט, אולי אני טועה, יש לעיין עוד בזה.--רחביה • שיחה17:29, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
סיבת העיטור: על תרומתך לערכי יהדות, אתה כותב מעולה ותיקוניך וערכיך מצויינים! העיטור מוענק במסגרת המיזם "תעבירו את זה הלאה". נשמח אם תצטרף לשרשרת הפרגונים, ותעביר הלאה את התבנית לשני עורכים נוספים (או יותר) שאתה מעריך, באמצעות העתקת טקסט זה לדף השיחה שלהם והוספת סיבה: {{תעבירו את זה הלאה3|סיבה=*יש להזין סיבה כאן*}}
County in Arkansas, United States County in ArkansasCarroll CountyCountyCarroll County Courthouse in BerryvilleLocation within the U.S. state of ArkansasArkansas's location within the U.S.Coordinates: 36°22′05″N 93°29′47″W / 36.368055555556°N 93.496388888889°W / 36.368055555556; -93.496388888889Country United StatesState ArkansasFoundedNovember 1, 1833Named forCharles CarrollSeatBerryville and Eureka SpringsLargest cityBerryvilleArea • ...
Awards ceremony 48th César AwardsDate24 February 2023SiteOlympia, ParisHosted byEmmanuelle Devos, Léa Drucker, Eye Haïdara, Leïla Bekhti, Jérôme Commandeur, Ahmed Sylla, Jamel Debbouze, Alex Lutz and Raphaël PersonnazHighlightsBest FilmThe Night of the 12thBest ActorBenoît MagimelPacifictionBest ActressVirginie EfiraParis MemoriesMost awardsThe Night of the 12th (6)Most nominationsThe Innocent (11)Television coverageNetworkCanal+ ← 47th César Awards 49th → The 4...
Siput murbai Pomacea canaliculata Cangkang Pomacea canaliculata Klasifikasi ilmiah Kerajaan: Animalia Filum: Mollusca Kelas: Gastropoda Superfamili: Ampullarioidea (tanpa takson): clade Caenogastropodainformal group Architaenioglossa Famili: Ampullariidae Genus: Pomacea Subgenus: Pomacea Spesies: Pomacea canaliculata(Lamarck, 1819) Siput murbai atau dikenal pula dengan nama populer keong emas (Pomacea canaliculata Lamarck) adalah moluska air tawar yang menjadi hewan akuarium dan hama penting ...
جاست بليز معلومات شخصية الميلاد 8 يناير 1978 (45 سنة) باترسون مواطنة الولايات المتحدة الحياة العملية المهنة منتج أسطوانات، ودي جيه، وملحن تعديل مصدري - تعديل جاست بليز (بالإنجليزية: Just Blaze) هو دي جيه ومنتج أسطوانات وملحن أمريكي، ولد في 8 يناير 1978 في ب...
Austronesian language spoken in New Caledonia KanalaXârâcùùNative toNew CaledoniaRegionCanalaNative speakers5,700 (2009 census)[1]Language familyAustronesian Malayo-PolynesianOceanicSouthern OceanicNew Caledonian – LoyaltiesNew CaledonianSouthernSouth SouthernXaracuu–XaragureKanalaLanguage codesISO 639-3aneGlottologxara1244Xârâcùù is not endangered according to the classification system of the UNESCO Atlas of the World's Languages in Danger Xârâcùù (local pro...
Sampul Diamond Dave adalah album keenam David Lee Roth, direkam di Henson Studios di Hollywood, California dan diterbitkan pada 2003. Daftar lagu You Got The Blues, Not Me (Chris Youlden) Made Up My Mind (Savoy Brown) Stay While The Night Is Young (Chris Youlden) Shoo Bop (Steve Miller) She's Looking Good (Rodger Collins) Soul Kitchen (the Doors) If 6 Was 9 (Jimi Hendrix) The Beatles Tune (John Lennon, Paul McCartney) Medicine Man (David Lee Roth) Let It All Hang Out (William David Cunningham...
هذه المقالة يتيمة إذ تصل إليها مقالات أخرى قليلة جدًا. فضلًا، ساعد بإضافة وصلة إليها في مقالات متعلقة بها. (مايو 2022) تشير حرية الدين في صربيا إلى مدى قدرة الناس في صربيا على ممارسة معتقداتهم الدينية بحرية، مع مراعاة سياسات الحكومة والمواقف المجتمعية تجاه الجماعات الدينية. ل...
Artikel ini terlalu bergantung pada referensi dari sumber primer. Mohon perbaiki artikel ini dengan menambahkan sumber sekunder atau tersier. (Pelajari cara dan kapan saatnya untuk menghapus pesan templat ini) PT Astra Otoparts TbkSebelumnyaPT Federal Adiwira Serasi (1991-1996)PT Astra Dian Lestari (1996-1997)JenisPerseroan terbatasKode emitenIDX: AUTOIndustriOtomotifDidirikan20 September 1991; 32 tahun lalu (1991-09-20)KantorpusatJakarta, IndonesiaWilayah operasiIndonesiaTokohkunciHamdh...
Tsjetsjenië Associatie Chechnya Football Federation Bondscoach Andi Guitchkaev Meeste interlands ? Topscorer ? Wedstrijden Eerste interland: Zuid-Molukken 3 - 1 Tsjetsjenië (Nederland; 23 juni 2005)Grootste overwinning:geenGrootste nederlaag: Occitanië 14 - 0 Tsjetsjenië (Occitanië; 3 september 2005) Thuis Uit Het Tsjetsjeens voetbalelftal is een team van voetballers dat Tsjetsjenië vertegenwoordigt bij internationale wedstrijden. Tsjetsjenië was lid van de NF-Board, een voetbalbond di...
This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: Lakki Marwat District – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (June 2019) (Learn how and when to remove this template message) District in Khyber Pakhtunkhwa, PakistanLakki Marwat ضلع لکی مروتلکي مروت ولسوالۍDistrictFields i...
Associação de Propaganda Feminista(APF) Associação de Propaganda Feminista Fundação 1911 Extinção 1918 Sede Lisboa Membros Ana de Castro Osório, Rita Dantas Machado, Maria Laura Monteiro Torres, Maria Irene Zuzarte, Carolina Beatriz Ângelo Presidente Carolina Beatriz Ângelo (1911) Ana de Castro Osório (1911-1918) A Associação de Propaganda Feminista (APF) foi uma organização e associação política e feminista criada em maio de 1911, em Lisboa, por várias ativistas feminista...
Type of consonantThis article includes a list of general references, but it lacks sufficient corresponding inline citations. Please help to improve this article by introducing more precise citations. (July 2018) (Learn how and when to remove this template message) This article contains phonetic transcriptions in the International Phonetic Alphabet (IPA). For an introductory guide on IPA symbols, see Help:IPA. For the distinction between [ ], / / and ⟨ ⟩, s...
American judge Joseph Rea ReedMember of the United States House of RepresentativesIn officeMarch 4, 1889 – March 3, 1891ConstituencyIowa's 9th districtJustice of the Iowa Supreme CourtIn officeJanuary 1, 1884 – February 28, 1889Member of the Iowa SenateIn office1866–1888 Personal detailsBorn(1835-03-12)March 12, 1835Ashland County, OhioDiedApril 2, 1925(1925-04-02) (aged 90)Council Bluffs, IowaResting placeWalnut Hill CemeteryPolitical partyRepublicanOccupationJur...
Miss Europe 2016Miss Europe 2016 Diana StarkovaDate2016VenueBeirut, LebanonEntrants30WinnerDiana Starkova France← 20062017 → Diana Starkova (Miss France) was crowned as Miss Europe 2016 during spectacular event with more than 30 national winners from different countries. This was the 59th edition of the Miss Europe pageant and the first edition under the newly formed Miss Europe Organization. The winner was crowned with tiara signed by Chopard which is set with 678 diamo...
British television series The Secret AgentGenreDramaEspionageBased onThe Secret Agentby Joseph ConradWritten byTony MarchantScreenplay byTony MarchantDirected byCharles McDougallStarringToby JonesVicky McClureStephen GrahamDavid DawsonIan HartComposerStuart EarlCountry of originUnited KingdomOriginal languageEnglishNo. of series1No. of episodes3ProductionProducerRob BullockCinematographyMichael SnymanRunning time58 minutesProduction companyBBCOriginal releaseNetworkBBC OneRelease17 July ...
Catherton CommonLocation in ShropshireLocationnear Cleobury Mortimer, ShropshireOS gridSO 624 778Coordinates52°23′48″N 2°33′14″W / 52.39667°N 2.55389°W / 52.39667; -2.55389Area213 hectares (530 acres)Operated byShropshire Wildlife TrustDesignationSite of Special Scientific InterestWebsitewww.shropshirewildlifetrust.org.uk/nature-reserves/catherton-common Catherton Common is a nature reserve of the Shropshire Wildlife Trust, between Cleehill and Cleobur...