La Lliga de Campeones de la AFC (inglés: AFC Champions League), enantes conocida como Campeonatu de Clubes d'Asia, ye tornéu internacional oficial de fútbol más prestixosu a nivel de clubes ente les competiciones entamaes pola Confederación Asiática de Fútbol (AFC).
Apostada añalmente de mayu a payares, pudiendo variar nel calendariu, la competición foi creada na temporada 1967 so la denominación de Campeonatu de Clubes Campeones d'Asia (inglés: Asian Champion Club Tournament), con un formatu d'eliminación direuta. Tres la so reestructuración na temporada 2002-03, el tornéu ye apostáu polos meyores 46 clubes de les lligues d'Asia, cola esceición de los equipos israelinos que fueron espulsaos en 1974 por cuenta de les presiones de los países musulmanes ya integraos na UEFA.[1]
El campeón representa a la confederación na Copa Mundial de Clubes de la FIFA a finales d'añu. Dende la temporada 2009, el campeón defensor yá nun recibe un puestu automáticu, obligándolo a clasificase al traviés de la so respeutiva lliga nacional. El Pohang Steelers ye anguaño'l club más esitosu na historia de la competición, dempués de ganar el so tercer títulu en 2009, ente que'l vixente campeón ye l'Urawa Red Diamonds. La K-League coreana cuenta con once títulos y ye la competición de la lliga de mayor ésitu siguíu pola J1 League xaponesa, que llogró seis títulos.
La competición empezó en 1967 como'l Campeonatu Asiáticu de Clubes, pero tuvo una variedá de formatos distintos col tornéu inaugural escenificado como un formatu direutu d'eliminatories direutes. Los clubes más esitosos d'esta dómina fueron el Maccabi Tel Aviv y Hapoel Tel Aviv d'Israel, y el Taj d'Irán. El tornéu nun se celebró dempués de la edición de 1971 mientres catorce años por cuenta de la falta de profesionalismo ya interés.
Na temporada 1985-86, la competencia marcó'l regresu del primer tornéu de clubes, yá ensin los equipos israelinos —qu'ingresaríen como miembru UEFA en 1994— espulsaos por presiones polítiques; el formatu volvería camudar en delles ocasiones, ente les que se producieron dellos retiros. En 1990, la Confederación Asiática de Fútbol presentó la Recopa de la AFC, cola temporada de 1995 viendo la presentación de la Supercopa Asiática.
Na temporada 2002-03, el Asian Club Championship, la Recopa de la AFC y la Supercopa combinar pa convertise na Lliga de Campeones de la AFC. Los ganadores de la Lliga y la Copa calificaríen pa los playoffs clasificatorios colos meyores ocho clubes del este y l'oeste d'Asia que van pasar a la fase de grupos. Los primeros ganadores sol nome de la Lliga de Campeones de la AFC foi'l Al Ain ganando al BEC Tero 2-1 nel global. La competencia va retardar por un añu debíu al virus del SARS.
El tornéu foi rellanzáu en 2004 con 29 clubes de catorce países. A diferencia del añu anterior, el calendariu del tornéu camudar a marzu a payares. Na fase de grupos, los 28 clubes estremar en siete grupos de cuatro a nivel rexonal, dixebrando a los clubes d'Asia oriental y d'Asia occidental p'amenorgar los gastos de viaxe, y xugaron doble ronda en casa y fora de casa. Depués, los siete ganadores del grupu xunto colos campeones defensores clasificar pa los cuartos de final. Los cuartos de final, semifinales y finales xugáronse como un formatu de dos piernes, con goles de visitante, tiempu extra y penalizaciones utilizaos como desempates.
Na temporada 2005 xunir por primer vegada clubes sirios al tornéu, aumentando asina'l númberu de países participantes a 15, y dos años más tarde, dempués de la so tresferencia a l'AFC en 2006, los clubes australianos tamién s'incluyeron nel tornéu. Por cuenta de la falta de profesionalismo nel fútbol asiático, inda esisten munchos problemes nel tornéu, como la violencia nel campu y la presentación tardida del rexistru de xugadores. Munchos culparon a la falta de dineru en premios y los costosos viaxes como dalgunes de les razones.
Hasta 2005 el dominiu de los clubes árabes yera total, colos títulos d'Al Ain y Al-Ittihad. Sicasí, los clubes d'Asia oriental apaecieron de forma repentina ganando les ediciones de 2006, 2007 y 2008 col Jeonbuk Hyundai Motors, Urawa Red Diamonds y Gamba Osaka, respeutivamente.
La Lliga de Campeones espandir a 32 clubes en 2009 con entrada direuta a los diez lligues más importantes d'Asia, añu en que Pohang Steelers ganó na final a partíu únicu por 2–1 a Al-Ittihad. Cada país recibió hasta cuatro participantes, anque non más d'un terciu del númberu d'equipos na división cimera d'esi país, arredondiaos escontra baxo, dependiendo de la fortaleza de la so lliga, estructura de la lliga (profesionalismo), comerciabilidad, estáu financieru y otros criterios establecíos pol comité AFC Pro-League.[2] Los criterios d'evaluación y clasificación de les asociaciones participantes seríen revisaos pola AFC cada dos años, y los más recién van aprobar pa les temporaes 2011-2012.[3] El dominiu de los clubes d'Asia oriental siguió incontestablemente colos títulos de Seongnam Ilhwa Chunma (2010) y Ulsan Hyundai (2012), namái salváu pol trunfu d'Al-Sadd en 2011.
El dineru del premiu viose amontáu significativamente dende la temporada 2009 y los clubes pueden ganar daqué de dineru en premios, inclusive na fase de grupos, dependiendo del so desempeñu. La fase de grupos llevar a cabu de la mesma manera que los cuatro torneos anteriores; esta vegada, sicasí, agora ocho ganadores de grupu y ocho finalistes clasificar pa la ronda de 16, na que los ganadores de grupu reciben a los finalistes nun formatu de partíu únicu, igualáu regionalmente.
La restricción rexonal esaniciar de les etapes posteriores, anque dende 2010 los clubes de temporada del mesmu país nun pueden enfrentase nos cuartos de final nun siendo que esi país tenga trés o más representantes nos cuartos de final. Los cuartos de final y les semifinales xugar en series de dos piernes, con un gol de visitante, tiempu extra y penalizaciones utilizaes como desempates. La final xuégase como una partida única nun llugar neutral predeterminado.
En 2013, la Confederación Asiática de Fútbol fixo una propuesta pa revertir la final de regresu a una sola etapa y dexar que les meyores ventitrés asociaciones miembro que cumplan colos Criterios de ACL compitan. La decisión final sobre les propuestes tomar en payares de 2013.[4] El 26 de payares de 2013, el comité executivu decidió caltener les últimes dos etapes dempués del ésitu de la final de la Lliga de Campeones de la AFC 2013 y espandir la competencia a diecinueve asociaciones miembru.[5] Esa temporada supunxo'l primer trunfu d'un club chinu sol nuevu formatu, col títulu del Guangzhou Evergrande, que ganó al FC Seúl, que sumaría'l so segundu títulu en 2015. Pela so parte, el Western Sydney Wanderers convertir nel primer club australianu en proclamase campeón continental asiáticu en 2014.
A partir de la edición de 2009 del tornéu, la Lliga de Campeones de la AFC empezó con una fase de grupos de doble ronda de 32 equipos, que ta precedida por partíos clasificatorios pa equipos que nun reciben entrada direuta a la competencia puramente dicha. Los equipos tamién s'estremen en zones del este y oeste p'avanzar por separáu nel tornéu.
El númberu d'equipos que cada asociación ingresa na Lliga de Campeones de la AFC determinar añalmente al traviés de los criterios establecíos pol Comité de Competición de la AFC.[6] El criteriu, que ye una versión modificada del coeficiente de la UEFA, mide lo comercial y los estadios pa determinar el númberu específicu de places que recibe cada federación nacional. Cuanto más alta sía la clasificación d'una federación según determinar los criterios, más equipos van representar a la federación na Lliga de Campeones, y menos rondes de calificación tendrán de competir los equipos de l'asociación.
El tornéu puramente dichu empieza con una etapa grupal de 32 equipos, estremaos n'ocho grupos. L'axugamientu faise mientres se fai'l sortéu pa esta etapa, ente que los equipos del mesmu país nun pueden coincidir nel mesmu grupu. Cada equipu xuega colos demás del so grupu nun formatu d'ida y vuelta. L'equipu ganador y los finalistes de cada grupu pasen a la siguiente ronda.
Pa esta etapa, l'equipu ganador d'un grupu xuega contra los subcampeones d'otru grupu, y los equipos de la mesma asociación nun pueden enfrentase ente sigo. Dende los cuartos de final d'equí p'arriba, el sortéu ye dafechu aleatoriu, ensin proteición d'asociación. El tornéu usa la regla del valor doble de los goles anotaos como visitante en casu d'empate: si'l total de los dos partíos ta empatáu dempués de 180 minutos, entós l'equipu qu'anotó más goles nel estadiu del so oponente avanza. Si entá tán ataos, los equipos xueguen un tiempu extra, onde yá non s'aplica la regla de los goles de visitante. Si entá ta empatáu dempués del tiempu extra, l'empate va decidir por una tanda de penaltis.
La fase de grupos y la ronda de 16 partíos xugar mientres la primer metá del añu (febreru-mayu), ente que la etapa eliminatoria posterior xugar mientres la segunda metá del añu (agostu-payares). Los partíos eliminatorios xugar nun formatu de dos vueltes, cola esceición de la final. A partir de 2014, les zones este y oeste caltendrán aparte hasta la final ensin aplicación de nenguna regla de proteición del país,[6] polo que s'esanició cualquier posibilidá d'una final d'un mesmu país.
Los equipos de solu 18 países de la AFC algamaron la fase de grupos de la Lliga de Campeones de la AFC. La asignación d'equipos pelos países miembros numbérase de siguío; los asteriscos representen ocasiones nes que siquier un equipu foi esaniciáu na calificación pa la fase de grupos. 32 países de la AFC tuvieron equipos que participen na clasificación, y los países que nunca tuvieron equipos algamen la fase de grupos nun s'amuesen.
El máximu goliador del tornéu ye'l surcoreanu Lee Dong-Gook con 32 goles,[7] siguíu del saudín Nasser Al-Shamrani y el montenegrín Dexen Damjanović con 29 y 27 goles respeutivamente, siendo amás los únicos xugadores en devasar la barrera de los venticinco goles na historia de la competición.[8]
Los anteriores rexistros nun contabilicen les fases previes clasificatorias.[9]
Nota: Non contabilizaos los partíos y goles en rondes previes. En negrina xugadores activos na edición presente y club actual.
Namái rexistraos datos dende la edición 2003.[19]
Los premios en metálicu pa la edición de la Lliga de Campeones de la AFC 2016 son los siguientes:[20][21]
N/A
$20 000