Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
La base territorial de la sinyoría de Villena se extendilló por una amplisma comarca mugada a lo norte por l'alfoz de la ciudat de Cuenca y a lo sud por o termin de la ciudad de Murcia. Este territorio s'estructuró sobre tot, en dos centros politicos: la Tierra d'Alarcón, a lo norte, y la Tierra de Chinchiella, a lo sud. Y, arredol d'ellos, s'aplegoron atras villas con termins mes redueitos, entre ellas, Iniesta, la Tierra d'Exorquera, Hellín, Tobarra, Almansa, Yecla, Xaix y Villena, que, a tamas de dar-li nombre a la sinyoría, ocupo una situación periferica respecto a tot o conchunto. La senyoria experimento con lo tiempo cambios a causa de l'anexión temporal de bella población de cerca, como Villarrobledo, Lezuza, Munera, Chumiella u Utiel en lo sieglo XV, u tamién las perdugas de bellas villas.
Este conchunto senyorial tien un doble orichen historico, por un costau las poblacions de la Tierra d'Exorquera, Hellín, Ves, Tobarra, Almansa, Yecla, Xax y Villena, heba pertenexiu a lo infant don Manuel en lo sieglo XIII, uniu a atras villas alicantinas. Por ixo, s'encomenzó a denominar Tierra de don Manuel. Por lo contrario, lo sector norte, la Tierra d'Alarcón y Iniesta, perteneixió a lo reyalenco mientres los sieglos XII y XIII, cuan don Juan Manuel lo adhibió a la sinyoría de Villena.
Formación
En 1252, cuan Alifonso X se converte en rei de Castiella, don Manuel, chirmán d'Alfonso X, fegurara a sobén entre los suyos consellers, como confirmant de documentos reyals. Alfonso lo armará caballero, enta 1254, y d'astí enta debant tendrá oficios y cargos de la casa reyal. Cuan fue nombrau alférez de lo rey, sirvió tamién a lo suyo chermán como embaixador debant lo Papa, con lo que aproveitó pa conseguir l'amistat de la poderosa Orden de Sant Chaime y prebó de favoreixer pa que Alifonso X fuese esleito emperador d'o Sacro Imperio Romano Chermanico y malmeter con exito los plans que teneba Ricardo de Cornualla ta convertir-se en emperador. En chinero de 1261, lo infant don Manuel y la suya muller, Gostanza, s'apuntoron como familiars a la Orden de Sant Chaime, prometendo aduyar a ésta e a lo suyo mayestrePelayo Pérez, y fer-sen apedecar ellos y los suyos descendients en lo convento d'Uclés, on mandoron fer una capiella. Probablement esta amistat con lo mayestre Pelayo Pérez Correa, unida a los suyos servicios a la Corona, li valese a posesión d'Elch, Crevillent, Asp y la val d'Elda, en o Reino de Murcia, ocupau quince anyadas enantes, pero no poblau pon por cristianos, que li fuoron reconoixius por o rei en 1262, y que dende astí enta debant se convertioron en o nuclio mes fuerte d'as suyas posesions, que yeran ixemenadas. Bellas refencias endican que Elda ya li perteneixeba d'enantes.
O feito ye que dende 1262 por o menos don Manuel ye sinyor de pleno dreito d'Elch, Crevillent, Asp y tota a val d'Elda; y adelantado d'o Reino de Murcia, a mes. Ixe mesmo anyo, cuan delimitaban o bispato de Cartachena se menciona:
Petrel y Sax e Villena e la tierra de don Manuel nuestro hermano como parte con la tierra del rey de Aragón, e Val de Ayora fasta Confruentes
A manca de documentación no mos permite precisar as condicions en as que se produció a entrega de don Manuel d'as suyas primeras sinyorías murcianas. No ye improbable que, como suchieren bels historiadors, a mercé tenese un caracter d' apanage (terminolochía francesa) u infantado (terminolochía castellana) seguntes o uso alavez muito común en as corz europeas, ye dicir, un dominio confiau a un miembro d'a familia reyal, con excepcionals facultaz, que dimpués heba de adhibir-se de nuevo a la corona si no i hese un ereu varón. Esta donación no comportaba a sobiranía, pero si una ampla churisdicción, y Manuel debió abusar-ne, rodeyando-se d'un cerimonial pareixiu a lo d'os reis, exercindo un poder omnimodo en o cobro de tributos y repartindo heredaz entre vasallos.