Fiume (in croato Rijeka) xe la terza zità de la Croazia (dopo Zagabria e Spalato). Ogi la zità ga circa 100.000 abitanti.
Storia
Fiume nasse come una colonia romana de nome "Tersatica", poi la diventa proprietà dei conti de Duino, per dopo diventar parte del regno de Austria e dopo un "corpus separatum" soto la corona ungerese. La era el porto principale de Ungeria. In sto tempo Fiume xe una zità importante, sopratuto dopo che i Austriaci ghe costruisse la ferovia (1873).
Intel 1918, a la fin de la Prima guera mondial, con el sfascio del impero dei Asburgo, la resta ligà a la corona ungherese come "corpus separatum", come che era definido nei tratati de Londra (1915). De fato, però, la zità la era ocupada da trupe missiade dei paesi che gaveva vinto la guera. El 12 de settembre 1919 un grupo de volontari guidà dal poeta Gabriele d'Annunzio gà organizà la cusideta Impresa de Fiume, ocupando la zità e domandando l’anession a l’Italia. Intanto, l’Italia e el Regno dei Serbi, Croati e Sloveni se mete d’acordo coi Tratati de Rapallo, che stabilisse i confini fra i do paesi e riconosse l’autonomia de Fiume. D’Annunzio e i sui legionari, però, i rifiuta sti acordi e no i vol lassar la cità. L’esercito italian alora el intervien per mandarli via. In aprile del 1921 se tien le elezioni dove el fronte autonomista, guidà dal Riccardo Zanella vince contro el fronte pro-anession a l'Italia. Dopo pena un ano i nazionalisti i fa un colpo de stato e el governo de Zanella el va in bando. In genaio 1924, col tratato de Roma tra el Regno d'Italia e el Regno de Jugoslavia, la zità la passa soto el governo de Roma.
Dopo la seconda guera mondial la zità passa a la Jugoslavia secondo i tratati de pase de Parigi del 1947. Più del 95% de la popolazion lassa la zità.
Per un breve periodo da la seconda guera mondial fino al 1954 Fiume ga avudo due lingue uficiai: el talian e el (serbo)croato. Nel 1954 el talian perde el status de lingua uficial.
Ogi el talian e el dialeto fiuman se usa nela comunità italiana, nel contesto familiar e nele istituzioni de la comunità. Anca se le ricerche indica un calo del uso del dialeto fiuman nele generazioni più giovani, i membri de la comunità lavora al suo mantenimento, tramite incontri regolari, publicazioni in fiuman e grupi sui social.
Turismo
Fiume xe una bela zità che val la pena visitar, magari fazendo un giro per Abazia. La zità ga bei monumenti come el Teatro Zajc e la Ceseta de San Vito e, a pochi minuti dal centro, el Castel de Tersato.