ויקיפדיה:ייעוץ לשוני/ארכיון 20
דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.
ושוב תעתיק מהולנדית ("פלמית"). לאור החלטתה של אנציקלופדיית ynet
[1], האם פיטר ברויגל או ברויכל? ראו בדף השיחה. תודה, דני Danny-w 12:33, 8 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מה תקין? לפגוש ב או לפגוש את? 77.127.184.234 13:43, 8 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- שניהם. ב-ב' משתמשים לדעתי רק כשמדובר בפגישה באקראי. odedee • שיחה 13:44, 8 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
5
מה התעתיק הנכון של השמות הבאים:
- Ranulf Flambard;
- Carilef (קשור איכשהו לקאלה);
- Hugh de Puiset.
תודה! קלונימוס - שיחה 14:32, 9 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
ניסיון לענות: אכן, שמות צרפתיים בשפה האנגלית הם אתגר. אני מציע תיעתוק סביר, אך אינני בטוח במאה אחוז.
- למה לתעתק את השמות הללו מצרפתית, כאשר מדובר בדמויות שעיקר פועלן היה באנגליה? שמו הפרטי של הראשון לא צרפתי אלא גרמאני (מן הסתם נורמני), ובעברית עדיף לכנותו ראנולף דה פלמבאר.
- את שמו הפרטי של השלישי עדיף לתעתק מאנגלית - יוּ (כמו יו גרנט). אני מתלבט עד כמה יש להבליט את ה-ui - דה פואיזה, כמו שדני הציע, או פשוט דה פיזֶה.
- אמנון שביט • שיחה 21:44, 10 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה לשניכם! לאמנון: אמנם אישים אלה פעלו באנגליה, אך הם באו מצרפת (עם ויליאם הכובש) ועיקר מורשתם הייתה צרפתית. קלונימוס - שיחה 08:17, 11 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אכן כן, ולחיזוק דבריך אוסיף גם שעד המאה ה-13 גם האצולה האנגלית שבאה עם ויליאם דיברה צרפתית. אבל אני לא בטוח שצריך להחיל על שמותיהם, מהמאה ה-11, כללי הגייה של צרפתית מודרנית. יש לזכור שהם נורמנים וכלל לא בטוח שצרפתית הייתה שפתם, אלא רק, אולי, שפת הכתר שהיו כפופים לו באופן רופף למדי, ולכן קשה לקבוע בבירור. בטוח שראנולף אינו שם צרפתי, ועליו להישאר כך ולא "רנו" (אני חושב שגם מלומדים צרפתים בימינו יקראו לו בשם הנורמני ולא "יצרפתו" אותו). לגבי אוג/יו - תחליט מה עדיף, איני יודע מספיק על האיש הזה כדי לדעת. כמו כל אישיות היסטורית, כדאי לחפש בספרות היסטורית בעברית אם התקבע תעתיק מקובל, גם אם אינו בדיוק ההגייה מתקופת חייה (ראה גם שיחה:חיימה הראשון, מלך אראגון#העברה). אמנון שביט • שיחה 08:56, 11 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
Sunrise Coigney המקור אמור להיות צרפתי או אמריקאי. Shirooosh - שיחה 18:13, 9 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
Cucuteni-Trypillian culture (אנגלית) תודה ג'וגיגון - שיחה 03:20, 10 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- קוּקוּטֶן הוא ישוב ברומניה. טריפיל - מקום באוקראינה. אז ככל הנראה תרבות קוקוטן-טריפיל או קוקוטן-טריפיליאנית.Ewan2 - שיחה 01:39, 12 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ובגדול מאוד, זה האזור בו הסתובבה התרבות הזו, תודה רבה ג'וגיגון - שיחה 18:13, 12 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
ראו שיחה:ביסמוט#שם הערך. odedee • שיחה 18:59, 10 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
ראו בדיון פה - Gdil13 - שיחה 20:09, 10 באוגוסט 2009 (IDT).__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
אודה לכם אם תכנסו ל שיחה:הפירמידה של ג'וזר ותחוו את דעתכם לגבי התעתיק הנכון בעברית Hanay - שיחה 11:38, 11 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
זמר הקאנטרי הנהדר Brad Paisley הוא בראד פייזלי או בראד פייסלי?, או שאף אחד מהם (שזה די רגיל אצלי) תודה ג'וגיגון - שיחה 18:16, 12 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- לדעתי זה תלוי בצליל. נרו יאיר • שיחה • כ"ב באב ה'תשס"ט • 18:25, 12 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- פייזלי. לפי זה וזה. דוד - שיחה 17:57, 16 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- פייזלי, זה הבחור, תודה ג'וגיגון - שיחה 19:44, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
כתב הירוגליפי
מהן השפות המוכרות שנכתבות בכתב הירוגליפי?
תודה
איך נכתוב את שם הבחור הזה בעברית: Patrick de Gayardon? וגם: מה הסיפור של מערוך. קראתי את הערך ובוויקימילון, ולא ממש הבנתי. מה המקור, מאיפה זה בא ומה המשמעות, אם יש. תודה. yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 20:41, 12 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני מנחש שזה גֶייארדון. לא הבנתי מה לא הבנת; לפי הערך בוויקימילון זה מצוי בלשון חז"ל.. (אם כי אין לי מושג האם המסומן זהה לזה שבעברית החדשה.) אביעדוס • שיחה 01:01, 13 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
רובם "אלן", אך שניים מהם "אלאן" (ווטס ובלום). יש סיבה? אביעדוס • שיחה 05:00, 14 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
לבעלי עניין, ריכזתי פניות ישנות וחדשות בעניין בשיחה:סולטן. יוסי • שיחה 08:51, 15 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
אנא חוו דיעה. Shefshef : השיחה והחזון 01:13, 16 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- מישהו ? תגובה ? Shefshef : השיחה והחזון 09:28, 17 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
Møse. מה עושים איתו? עידו • שיחה 18:08, 16 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- מסה. Magyarország repülőtereinek • PTT 23:06, 16 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה. עידו • שיחה 09:03, 17 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
למה ההגייה של מילים אלו היא עם סגול ולא עם חיריק? 77.127.184.142 19:22, 16 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- חי"ת היא אות גרונית ו-i (המיוצגת ע"י חיריק) היא תנועה גבוהה. הגיית תנועה גבוהה לפני אות גרונית היא מעט קשה, ולכן מתבצעת הנמכה של התנועה ל-e (המיוצגת ע"י סגול) לפני אות גרונית. תופעה דומה מתרחשת בניין נפעל ובמשקל מִקְטָל – נחתם, מחלף. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • כ"ו באב ה'תשס"ט • 19:29, 16 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
דיון בשיחה:הלן הייס. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • כ"ז באב ה'תשס"ט • 23:11, 16 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
ארווינג או אירווינג? ראוי לבחור בצורה אחת ולדבוק בה. אביעדוס • שיחה 13:02, 17 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- פתחתי פסקה בפרויקט השמות. אביעדוס • שיחה 22:34, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- לַבְּריאות או לִבְריאות? האם אחת הצורות שגויה לחלוטין? אם כן, האם זו צורה שבכלל לא קיימת בעברית, או שפשוט אינה נכונה לשימוש כברכה לאדם שהתעטש?
- לכבות עם כ"ף רפה או דגושה? מדוע?
- האם נכון לרשום משהו בסגנון "ירקות (למשל מלפפון, עגבניה, חסה ועוד)"? אני מתכוון לצירוף של "למשל...ועוד". אם נכתב למשל, אז ברור שאין זו רשימה מלאה אלא חלקית, ואז תוספות כמו ועוד ו-וכדומה מיותרות. האם מישהו מסכים איתי? האם זה רק רדנדנט, או שזה גם שגוי?
- איך נכון לכתוב ולהגות פעלים בבניין פיעל שבהם למ"ד הפועל היא אל"ף: לטאטא או לטאטאות (או צורה אחרת)? מילאה או מילתה? וביתר ההטיות של הפועל....
אסף ד • דיבורים • משתמשים • 14:04, 17 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- למיטב ידיעתי, שתי הצורות נכונות; מילון אבן־שושן מציג רק את השנייה.
- עם כ"ף רפה. כ"ף דגושה בדגש קל מופיעה רק בתחילת מילה או אחרי שווא נח. השווא שבלמ"ד הוא נע (לא יכול להיות שווא נח בתחילת מילה) ולכן הכ"ף רפה.
- אינני יודע אם זה שגוי, אבל זה בהחלט מיותר. אני מנסה להקפיד על כך.
- בעברית המודרנית הצורות הנכונות הן לטאטא ומילאה. כלל האצבע הוא שיש להציב אל"ף בלמ"ד הפועל, ואם האל"ף היא בסוף מילה אז היא נחה. בלשון חז"ל היה נהוג להטות את גזרת נחי ל"א כגזרת נחי ל"י, ומכאן הצורות שהצגת לעיל. ישנם עדיין שרידים ללשון זו בימינו, כגון מילוי וביטוי. עגנון ביצירתו גם כן משתמש בלשון זו. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • כ"ז באב ה'תשס"ט • 14:49, 17 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- קוליסטאב אמר דברים נכונים, ואוסיף עליהם:
- ההבדל בין הצורות "לַבְּריאות" ו"לִבְריאות" היא ביידוע. הצורה הראשונה מיודעת, והצורה השנייה לא. הצורה השנייה תבוא בד"כ בצורות סמיכות, כמו "לִבְריאות המשפחה" וכו' (הצורה "לַבְּריאות המשפחה" שגויה כמובן).
- כמו שקוליסטאב אמר, כשבג"ד כפ"ת בראש מילה, יופיע דגש קל (הכ"ף של הפועל "כּבה"), ובאמצע או בסוף המילה לא יבוא דגש (הבי"ת של הפועל "כּבה"). לחלופין, אם בג"ד כפ"ת יופיעו לפני שווא נח, גם כאן יבוא דגש (הבי"ת של הפועל "יכבּה"). הדגש בבי"ת של "כיבה" ו"לכבות" הוא, להבדיל, דגש חזק, שמופיע בעה"פ בבניינים פיעל, פועל והתפעל.
- זה עניין של סגנון. אין תקן שפוסל את הנוסח "ירקות (כגון מלפפון, עגבנייה, חסה וכו')", ואין תקן שפוסל את הנוסח "ירקות (כגון מלפפון, עגבנייה וחסה)".
- כשלה"פ היא האות אל"ף, היא נחה ולא הוגים אותה, אבל למרות זאת השורש מנוקד על דרך השורשים הרגילים (אלה שאינם נחים). הוא מילא (יש להגות mile, ולא mila) ושם הפועל הוא למלא (ולא למלות); הוא ריפא (הוגים ripe ולא ripa) וזה לרפא (לא לרפות). זה באמת בלבול שנוצר בין נחי לה"פ אל"ף לנחי לה"פ יו"ד, כי כשיו"ד היא האות האחרונה של השורש, שם הפועל אכן מסתיים ב"ות" והניקוד משתנה (ניסה ולנסות, ניקה ולנקות). אצל חז"ל, כמו שאמר קוליסטאב, ניתן לראות את הצורה "מצינו" (במקום "מצאנו"). בתנ"ך ניתן למצוא את הצורה "למלאות". כמו שאמר קוליסטאב, לפעמים ניתן לראות אנלוגיה בין הגזרות, כשיו"ד מחליפה בטעות את האל"ף: הוא מצא ונישא (שורשים מצ"א ונש"א), אך בצורת הבינוני הסביל השורשים יופיעו בתור "(אוגר) מצוי", "(איש) נשוי". זו כמובן רק תוספת לדברים שנאמרו מעליי. אלירן d שיחה 15:57, 17 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה רבה על התשובות המפורטות. לגבי 3 השאלות האחרונות קיבלתי את התשובות שציפיתי לקבל. (חבל שחבריי שחולקים על דעתי בעניינים הללו לא ייקבלו את הכתוב כאן כהוכחה לצדקתי.)
- האם יש למישהו תשובה לשאלה כיצד יש לברך אדם שהתעטש? עם יידוע או ללא יידוע? או שעליי פשוט לברכו "אסותא"? אסף ד • דיבורים • משתמשים • 11:29, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ברך אותו ב"לַבְּריאות", הצורה המיודעת, כיוון שאין כאן צירוף סמיכות. אם אתה רוצה להוסיף על זה, השתמש בצורה הלא-מיודעת, למשל: "לִבְריאותך!", "לִבְריאותנו!". גם הברכה אסותא תתקבל בברכה :). אלירן d שיחה 17:24, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
ספורטאי שעוסק ביידוי פטיש הוא "מיידה פטיש" (או מיידה פטישים). ספורטאית שמתמחה באותו ענף, האם היא מיידה פטישים או מיידת פטישים? (הכוונה לשם התואר, לא לפועל, במידה ויש הבדל בתשובות). עידו • שיחה 17:17, 17 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- למיטב זכרוני, השדרנים משתמשים ב"יודה פטיש" ו"יודת פטיש".אודי - שיחה 00:00, 19 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- רוביק, בשם האקדמיה:
- "האקדמיה החליטה עם זאת שהספורטאי עצמו יהיה תמיד "זורק": "זורק דיסקוס", "זורק פטיש", "זורק כידון" וכדומה. ולפי משקל המקצועות: דיסקוסאי, פטישאי וכידונאי. רק למקצוע כדור הברזל נקבע "הודף כדור". [2].
- דוד - שיחה 01:05, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
גם כשם המקאם וגם כמחוז.
האם יש סיבה מיוחדת לכך שזה מופיע פעם כך ופעם כך? - Gdil13 - שיחה 22:55, 17 באוגוסט 2009 (IDT).__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- המקור בערבית הוא حجاز – עם כסרה בחא (תנועה המקבילה לחיריק) וללא יא אחריה. בעברית נהוגים שני סוגי תעתיק: מדויק וחופשי. בתעתיק המדויק מתעתקים אות לאות, ולפיו כותבים חג'אז. בתעתיק החופשי מתעתקים לפי השמיעה ועם כללי הכתיב המלא, ולפיו כותבים חיג'אז. בוויקיפדיה נהוג תעתיק חופשי ולכן עדיפה הצורה חיג'אז. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • כ"ט באב ה'תשס"ט • 23:26, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- האם יש הבדל בין חיג'אז/חג'אז כשם מקום, שם משפחה או סוג של מקאם? מחיפוש קצר פה ובגוגל נראה שבכולם הכתיב מתחלק בין שתי האפשרויות (עם נטייה קלה ל"חיג'אז"). יש מקום להחלפה עם הבוט? - Gdil13 - שיחה 15:20, 19 באוגוסט 2009 (IDT).__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אין כללים חד משמעיים בויקיפדיה לתעתיק מערבית לעברית, אלא נהוג להשתמש בתעתיק "הנפוץ"- בין אם הוא המדוייק ובין אם הוא החופשי (ראה בויקיפדיה:כללים לתעתיק מערבית). בהכללה חפוזה ותוך התעלמות מחוק המספרים הקטנים, הייתי אומר שבערכים היסטוריים יש נטייה לכיוון התעתיק המדוייק אלא אם כן הוא ממש בלתי קריא או שהתעתיק החופשי מאוד נפוץ, ואילו בערכים אקטואליים יש נטייה ברורה לכיוון התעתיק החופשי. כל זה כמעט מובן מאליו כשחושבים על סוג האנשים שכותבים את אלה לעומת סוג האנשים שכותבים את אלה, ועל המקורות שמשמשים כל קבוצה. לגופו של עניין, ההבדל במשמעות בין המקאם למחוז לא מתבטא בהבדל בכתיב חיג'אז\חג'אז, כמו שאת השם מוחמד אפשר לכתוב כמחמד ולהיפך. טריגר - שיחה 17:00, 19 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
שבאמסטרדם. אוניברסיטת פריחה? תומר א. - שיחה 00:17, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ורייה. אבל נראה לי שעדיף פשוט האוניברסיטה החופשית של אמסטרדם. אביעדוס • שיחה 00:42, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
ולמה? דניאל ב. 00:25, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אנ'לא יודע, אבל אני זוכר שזה "כל", אבל "הכול". Yonidebest Ω Talk 00:28, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- דנו על זה כבר מספר פעמים פה בעבר, ובקצרה: על פי כללי האקדמיה, (וראה גם בויקיפדיה:לשון#קמץ קטן), כשהמילה מופיעה שלא בסמיכות, ניקודה הוא חולם (כּׂל) ולא קמץ קטן (כָּל־) ועל פי כללי הכתיב חסר הניקוד - מציינים ו' לחולם (כול), מה שאין כן בקמץ-קטן (צורת הסמיכות) כָּל־ וללא ניקוד: כל־. Rex - שיחה 00:30, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ראה ויקיפדיה:ייעוץ לשוני/ארכיון 17#קודם כל/קודם כול וויקיפדיה:לשון#קמץ קטן. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • כ"ח באב ה'תשס"ט • 00:39, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
או לפחות את שמו הקצר Pierre Janssen. זה האיש שגילה את ההליום.
אני פשוט רוצה לעשות קצת סדר בשמו של האיש. ^^^ דּוֹד1 - שיחה 05:19, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- לא שמעתי עליו, אבל אם הוא צרפתי, לדעתי יש לתעתק פייר ז'ול סזאר ז'נסאן. Illang • שיחה 11:17, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ..נהוג לתעתק כאן Jules כ"ז'יל". אביעדוס • שיחה 17:30, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- כן ה"בחור" צרפתי, ותודה על התשובות. ^^^ דּוֹד1 - שיחה 21:26, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
בערך יוסי בן-ארצי מוזכר המונח "תפרוסת" מספר פעמים. מה זה? זה עברית בכלל, כמו "תקרובת"? מוחמד1978 - שיחה 11:52, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- לפי מילון ספיר - יש שתי אפשרויות: או שזה כמו התפרסות, או שזה ההתחלקות על פני השטח. ים • שיחה • כ"ט באב ה'תשס"ט • 22:26, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
איך נכון לתעתק את השמות האלו מפולנית?
- Julian Grobelny
- Halina
- Brzeziny
- Cegłów
- Mińsk Mazowiecki
תודה מראש, Gilado - שיחה 21:55, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- יוליאן גרובלני; הלינה; התעתיק המדויק הוא בז'זיני, אבל בעברית מוטב בז'זין; התעתיק המדויק הוא צגווּף, אבל מוטב לתעתק "פלך צגלוב"; התעתיק המדויק הוא מינסק מאזווייצקי, אבל מוטב "נובומינסק". אביעדוס • שיחה 22:04, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- וואו, איזו מהירות! המון תודה, Gilado - שיחה 22:06, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בשמחה. אביעדוס • שיחה 22:10, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
איזה מהצורות הנ"ל היא הנכונה ביותר? והאם יש דרך לשנות את כל ההופעות של הצורות האחרות אליה? ים • שיחה • כ"ט באב ה'תשס"ט • 22:28, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- היאבקות. האבקות זה בכתיב חסר (שלא נהוג בוויקיפדיה) והתאבקות היא אמנם צורה תקנית, אבל לא שכיחה. העלה הצעה לדיון בויקיפדיה:בוט/בוט החלפות/אולם דיונים. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • כ"ט באב ה'תשס"ט • 23:20, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
אשמח לשמוע את דעתכם בדף השיחה. Yonidebest Ω Talk 23:09, 18 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
תעתיק של השם הזה, הוא אמריקאי. Shirooosh - שיחה 17:48, 19 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- דאריל זאנוק או דריל זאנוק. odedee • שיחה 18:41, 19 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ממש תודה! Shirooosh - שיחה 18:44, 19 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מה עדיף? איתי פ. - שיחה 18:47, 19 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
על פי כללי הכתיב המלא של האקדמיה ללשון העברית (שהתקבלו בוויקיפדיה), וי"ו עיצורית (העיצור V וגם העיצור W) נכפלת כשהיא באמצע מילה, למשל: תקווה, זווית. האות אינה נכפלת בראש המילה ובסופה, למשל: ויקיפדיה, ורד, ותיק, צו. וי"ו בראש מילה נכפלת כאשר לפניה מצטרפת אחת מאותיות השימוש (מש"ה וכל"ב), אך לא אחרי וי"ו החיבור. לכן מהמילה "ויקיפדיה" נקבל "בוויקיפדיה", אך "וויקיפדיה" (כלומר וּוִיקיפדיה), ומהמילה "וֶרד" נקבל "הוורד", אך "וורד" (כלומר וּוֶרד). הכלל אינו תקף למקרים שבהם תנועת O או U מופיעה לאחר וי"ו עיצורית. במקרים אלה יש להכפיל את האות, כי אחת האותיות משמשת עיצור, והשנייה אם קריאה; למשל: "וושינגטון" או "ווד". odedee • שיחה 19:04, 19 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה רבה. איתי פ. - שיחה 00:24, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
ברצוני לתרגם את הערך מאנגלית בנושא הנדון, אך אני מתלבט כיצד כדאי לפסק את ההצהרה (אחרי המילה "מת"). האם בנקודה, בפסיק, בנקודה־פסיק או בקו מפריד? אני נוטה לקו מפריד, אך מעוניין לשמוע את דעות נוספות. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ל' באב ה'תשס"ט • 23:54, 19 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- נקודה, כמו במקור. אני חושב שהנקודה, מתוקף תפקידה כהפרדה החזקה ביותר, משמשת בכוונה בביטוי, כדי לציין את הניגודיות החזקה ואת החתימה של הפרק הקודם ופתיחה בפרק חדש. דניאל ב. 00:27, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני בעד פסיק: המלך מת, יחי המלך החדש! (אני מרגיש שנקודה בולמת מדי בהקשר הזה, הפסיק בכל זאת משקף המשכיות). אלדד • שיחה 00:28, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- כמו אלדד. וגם כמו דניאל בטיעונו "לפי המקור", אלא שהוא טועה לגבי המקור: fr:Le Roi est mort, vive le Roi !. מגיסטר • שיחה 00:33, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- כמו אלדד ומגיסטר, תומך בשם הנוכחי: "המלך מת, יחי המלך!". אגב, קולי, אחלה ערך בחרת לך. אביעדוס • שיחה 15:34, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
על מנת להימנע מדו משמעות, האם כדאי לשנות את שם הערך שלום אוגסבורג להשלום של אוגסבורג? עוד יגידו שאת הפתגם "Cuius regio, eius religio" טבע הוגה דעות יהודי בשם שלום אוגסבורג... Rex - שיחה 00:07, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אין צורך, כפל המשמעות מתפוגג עם ההקשר. אך אפילו היה אדם בשם זה אפשר להפריד בין הערכים על ידי סוגריים, לדוגמה שלום אוגסבורג (הסכם). Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ל' באב ה'תשס"ט • 00:23, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני לא מבין למה לא הסכם השלום של אוגסבורג או סתם הסכם אוגסבורג (על משקל הסכם אוסלו). מה מופיע במאמרים האקדמיים? תומר א. - שיחה 01:09, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
Johann Jakob Scheuchzer- החשיבות והדגש בעיקר על השם משפחה כיוון שישנה חיה בשם Andrias scheuchzeri הקרויה על שמו
בתודה מראש,
--ALPR - שיחה 00:48, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני מהמר על שוֹיכצר (יוהן יאקוב) אבל מי יודע מה השוויצרים עושים עם זה. eman • שיחה • ♥ 16:13, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
איך לתרגם את השם, Sweyn Estridson? פישאנדיון - שיחה - חסרים רק 25!! 16:03, 20 באוגוסט 2009 (IDT)
__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
לא משנה הסתדרתי פישאנדיון - שיחה - חסרים רק 25!! 16:06, 20 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
هشام الكروج, לי זכור שביטאו את שמו באוליפיאדה כך - הִישאם אל גרוז', זהו גם התעתיק? ים • שיחה • א' באלול ה'תשס"ט • 11:39, 21 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אתה מתכוון להישאם אל גרוז'? עידו • שיחה 11:41, 21 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
בדיוק גיליתי שיש עליו ערך... תודה ים • שיחה • א' באלול ה'תשס"ט • 11:43, 21 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
שם העיר (והקרב שהתחולל לידה הוא Gettysburg. נראה לי שהתעתיק הנכון הוא גטיסברג, כי התנועה u היא יותר סגול מאשר שורוק, ותוספת האות וא"ו מטעה את הקורא העברי. אשמח לדעתכם. קלונימוס - שיחה 07:27, 23 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- השאלה מה מקובל. זה אותו מקרה כמו יוהנסבורג. odedee • שיחה 11:05, 23 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- גטיסברג. דוד - שיחה 00:13, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
למישהו יש מושג איך אומרים "אחראי משמרת" באנגלית? --אמיר א. אהרוני - שיחה 10:20, 23 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בדרך כלל פשוט supervisor. odedee • שיחה 11:04, 23 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- דווקא חשבתי שאומרים Shift manager. דולב • שיחה 20:51, 23 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אפשר את שניהם, תלוי בהקשר. תומר א. - שיחה 21:41, 23 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
וידוביץ'? וידוביק? תודה מראש - Gdil13 - שיחה 18:49, 23 באוגוסט 2009 (IDT).__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אם זו הגיטריסטית הגיטריסטית הקרואטית החמודה, אז אנה וידוביץ'. --אמיר א. אהרוני - שיחה 19:11, 23 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- כך חשבתי, תודה - Gdil13 - שיחה 20:10, 23 באוגוסט 2009 (IDT).__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
אנא חוו דעתכם בשיחה:אליפות העולם באתלטיקה 2009#100X4 (האם יש לכתוב 4X100 מ' או 100X4 מ'). עידו • שיחה 02:51, 24 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
איך לכתוב? כיוונון? כוונון? כיונון? (נהגה: kivnoon באנגלית:Attunement). תודה • רוליג - שיחה 16:48, 24 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- יו"ד לא תיכתב לפני אות המנוקדת בשווא נח, לרבות פעלים בני שורש מרובע בבניין פיעל. הצורה שכתובה בכותרת היא הנכונה. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ד' באלול ה'תשס"ט • 17:01, 24 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה! עכשיו נותר לי רק למצוא בינוויקים מתאימים. • רוליג - שיחה 17:27, 24 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
במסגרת הנסיון להשליט סדר בקטגוריות המשנה של מחלות, צריך לתרגם (ואולי קצת להתאים לוויקיפדיה) שמות קטגוריות של ארגון הבריאות הבינלאומי. אתם מוזמנים לעזור ולהציע בשיחת קטגוריה:מחלות#הצעת תרגום. יוסי • שיחה 12:06, 22 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
יצרתי את ויקיפדיה:כללים לתעתיק מקטלאנית.
ביקורת תתקבל בברכה. --אמיר א. אהרוני - שיחה 10:20, 23 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
פרגון זוהי מילת סלנג , אנא כיתבו מילה אחרת במקום המילה לפרגן (למישהו על דבר טוב) ―87.69.162.118 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- המילה לפרגן (המופיעה, אגב, במילון אבן-שושן) היא יותר מילה שאולה ממילת סלנג. אין מילה בעברית שמשמעותה זהה. אביעדוס • שיחה 20:08, 24 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אכן. היא מילה השאולה מיידיש, וכנראה דוקא בגלל היעדר מילה מתאימה אחרת, השאילו מילה זו. הָאִישׁ וְהָאַגָּדָה - חיוג מהיר 20:12, 24 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אם כבר ייעוץ לשוני, אז שאלו, לא השאילו. אני שואלת ספר מהספריה. הספריה משאילה ספרים Hanay - שיחה 23:52, 24 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- הצורה "השאילו" תקנית בעברית של היום כמו אני "השכרתי" רכב. אכן, לפי הדקדוק יש לומר "שאלו" ו"שכרתי". הָאִישׁ וְהָאַגָּדָה - חיוג מהיר 23:55, 24 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בשימוש שחנה מציינת, לצורות "השאלתי ספר" ו"השכרתי רכב" אכן יש תקניות דומה, וזהה לזו של הצורה "שתי שקל": כולן לא תקניות. odedee • שיחה 00:04, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בדיוק זה מה שכתבתי. הָאִישׁ וְהָאַגָּדָה - חיוג מהיר 00:31, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- האיש והאגדה, אתה באמת אגדה בעברית , צר לי אבל אתה טועה. אני לווה ממישהו כסף, ואני מלווה למישהו כסף. אני שואלת ספר ממישהו ואני משאילה ספר למישהו. בדוק בבקשה במילון. אבל אולי גם לכתוב את המשפט הזה בצורה הבאה נכון בעברית:
- האיש והאגדה אתה כאילו באמת כאילו אגדה כאילו בעברית, צר לי כאילו, אבל כאילו אתה כאילו טועה כאילו. ..... כך מדברים היום ברדיו , אז בודאי זו עברית תקנית Hanay - שיחה 18:32, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- צריך להבדיל בין שני מקרים: האחד, שורשים שלמ"ד הפועל שלהם היא גרונית (לא נחה), והשני, שורשים שעי"ן הפועל שלהם היא רי"ש. במקרה הראשון מדובר בהנמכת תנועה לפני אות גרונית (אשר בהווה דווקא לובשת צורה של פתח גנובה), לדוגמה: נִצַּח, שִׁקַּע, תִּמַּהּ. במקרה השני אינני יודע מה מקור התופעה, אך במילון אבן־שושן ישנם פעלים שהם עם פתח (הרוב שמצאתי) וישנם פעלים שהם עם צירה. לדוגמה: שֵׁרַשׁ, אך שֵׁרֵת (הצירה בשי"ן הוא בעקבות תשלום דגש). מהמילון לא הצלחתי לייחס צורה כזאת או אחרת לתקופה מסוימת של העברית.
- השמטת היו"ד משקפת את ההארכה שיש לתת לאם קריאה. לדוגמה במילה חאמד התנועה a מוארכת ובמילה חמיד – התנועה i. כך נהוג גם במילה אסלאם (וכך צריך להיות גם במילה עיראק, אך כנראה שהכתיב הנ"ל השתרש). אגב, בערבית המדוברת, אף מתבצע חיטוף: תנועת ה-i מתקצרת ל-e ואף להיעדר תנועה עם הזזת הטעם קדימה. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ה' באלול ה'תשס"ט • 01:42, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה על תגובתך. לגבי שאלתי הראשונה אני מסיק שתופעה זו מתרחשת רק בשני המקרים שציינת. ולגבי הערתי השנייה, אוכל לסכם שהתיעתוק בערך האנגלי (Sūratu al-Fātihah) שגוי? --Rex - שיחה 02:20, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אלה המקרים שאני מכיר. אשמח אם מישהו יאיר את עיניי במקרה שאני טועה. הקו שמעל האות מציין את הארכתה, כך שמבחינה זו הוא בסדר גמור. אני קצת מסתייג מה-h האחרונה ומהצורה שבה בחרו לתעתק את אל הידיעה (האלף אינה אמורה להישמע), אבל כמו שלהם תעתיקם, לנו תעתיקנו ("לכם דתכם ולי דתי", סורת הכופרים). Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ה' באלול ה'תשס"ט • 09:01, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
יש כזה דבר באמת? זה פתגם קיים? איך הוגים צחה? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- לשון צחה הוא ביטוי (ולא פתגם..) שפירושו (ע"פ מילון אבן-שושן) "לשון ברורה ומדויקת, דיבור על טהרת הלשון, בלא גמגום ובלא שיבוש". על פי המילון, הביטוי השלם הוא מהעברית החדשה, ואילו המילה "צח", שפירושה המקורי "טהור, נקי", משמשת במשמעות הנוספת הזו החל מימי הביניים. ר' למשל אליעזר בן-יהודה: ”ורבי היה נאה מקיים כמו שהיה נאה דורש וישלט את הלשון העברית בתוך ביתו שלטון גמור עם שגם אמתו לא בלבד שהיתה שומעת עברית אלא שזו היתה לשונה הרגילה ודבר דברה עברית צחה ויפה” (עד אימתי דבּרו עברית?: י. לשון חכמים; עברית בבית המדרש). המילה ”צַחָה” מבוטאת במלרע. אביעדוס • שיחה 17:56, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בנוסף למה שכתב אביעדוס, הנקבה של "צח" היא צַחָה או צֶחָה. במילון אבן־שושן מופיע הביטוי לשון צֶחָה, כלומר דווקא עם סגול. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ה' באלול ה'תשס"ט • 18:09, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בשלי כבר לא.. אביעדוס • שיחה 18:25, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- מזל שהשפה העברית אינה עוקבת אחרי שגיונות המו"לים. odedee • שיחה 20:23, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אז עברית צַחָה? 77.127.124.175 21:00, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
האם בשם של מטיל ההכידון הנורווגי אנדראס ת'ורקילדסן צריך לשים את ה ' מעל לת? לא עדיף תורקילדסן? eman • שיחה • ♥ 20:50, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ההגייה הנור' איננה TH אנגלית. למרות קיומו של ה-H שם, זה חסר משמעות פונולוגית לחלוטין. הייתי אומר עם ט' בכלל. זה לא לטינית ולא יוונית. Ori • PTT 20:56, 25 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
ששמו - Brendan Hansen, איך נכתב שמו בעברית ברנדן הנסן, בראנדן הנסן או אולי בראנדן האנסן ? ים • שיחה • ו' באלול ה'תשס"ט • 10:33, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- הראשון. אביעדוס • שיחה 13:43, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה. ים • שיחה • ו' באלול ה'תשס"ט • 13:49, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
איזה מהמשפטים הבאים יותר מדויק, במובן:"אין ספק לגבי יכולותיה הטכניות"
- אני מציע: "יכולותיה הטכניות לא מוטלות בספק". שני המשפטים הקודמים לא דנים ביכולות הטכניות שלה, אלא באי קיומם של מי שמטילים ספק בהן - זה כמו לגרד את אוזן ימין ביד שמאל. בברכה. ליש - שיחה 14:05, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זה הגיוני שהמשפט יתייחס למטילי הספק. זו פסקת "ביקורת" (בערך אנה וידוביץ') השאלה שלי (אפילו אם ננסח "יכולותיה הטכניות לא מוטלות בספק") היא האם המשפט השני שהבאתי תקין בכלל במקרה הזה? - Gdil13 - שיחה 14:51, 26 באוגוסט 2009 (IDT).__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- לא רק שהוא תקין, רק הוא תקין (והראשון - לא). odedee • שיחה 14:54, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- איך זה? הראשון הוא על משקל "אין כאלה המטילים ספק"(בהתייחסות למבקרים). איך זה לא תקין? - Gdil13 - שיחה 15:02, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- באופן "יבש" הוא תקני – "המטילים" וגו' מתפקד כפסוקית נושא; אבל הניסוח לא מתקבל טוב. אביעדוס • שיחה 15:06, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- הפגם הוא לוגי - השיעבוד או היידוע מבחינים בין עצם מסוים לאחרים, אבל אין מיידעים מה שאינו קיים. לכן, "יש המטילים", אבל "אין מטילים". odedee • שיחה 15:16, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מהן המילים שכאשר מידעים אותן יש להגות את ה"א הידיעה בסגול? כל המילים. תודה רבה
- מילים המתחילות בה"א ועי"ן קמוצות (מנוקדות בקמץ) ובלתי מוטעמות (הטעם אינו עליהן) ומילים המתחילות בחי"ת קמוצה בקמץ גדול או בחטף־קמץ. דוגמאות: הֶהָרים, הֶעָשיר, הֶחָזק והֶחֳמרים (ההטעמה על ההברה המודגשת). מקור: מילון אבן־שושן. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ו' באלול ה'תשס"ט • 18:36, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה רבה, אבל לטובת האנשים שאינם טובים כל-כך בניקוד, מהן המילים, כל המילים? אני מניח שמספר המילים שה"א הידיעה נהגית בסגול, קטן יותר ממספר המילים שה"א הידיעה נהגית בהגייה היותר רווחת שלה.
- קצרה היריעה מלכתוב כאן את כל המילים האמורות. אם אתה באמת מעוניין לדעת את כולן, אני ממליץ לפתוח מילון, להעתיק אותן למחברת ולשנן. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ז' באלול ה'תשס"ט • 20:10, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- למה קצרה היריעה? בכמה מילים כבר מדובר? 10-15?
- למה שלא תפתח מילון, תספור ותגיד לנו? odedee • שיחה 20:23, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
(אנ')
איך לתרגם/לתעתק? תודה מראש - Gdil13 - שיחה 18:49, 26 באוגוסט 2009 (IDT).__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זיכרונות מהאלהמברה/רקְווֶרדוס דה לה אלהמברה. Aghnon • פורטל ספרד • הצטרפו למטרה! 19:36, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אבל איזה מהם יתאים לשם של הערך? - Gdil13 - שיחה 20:05, 26 באוגוסט 2009 (IDT).__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אלהמברה לא צריך להיות מיודע. חיפוש קצר בגוגל מראה שהתרגום קיים, לכן עדיף להשתמש בו על פני תעתיק. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ז' באלול ה'תשס"ט • 20:14, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בערך באנגלית מתורגם "Memories of the Alhambra" טעות אצלם? - Gdil13 - שיחה 20:29, 26 באוגוסט 2009 (IDT).__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- לא. באנגלית מקובל לקרוא לארמון "the Alhambra". odedee • שיחה 20:33, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מה אתם חושבים על התרגום מ whispering gallery modes? Moti 43 - שיחה 19:33, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זה מרגיש מאוד לא מוצלח ולא טבעי, כי אף על פי ש-whispering gallery הוא מונח ידוע מאוד באנגלית, "גלריית לחישות" ממש לא בשימוש בעברית, גם אם זה תרגום מדויק מילולית. מעולם לא שמעתי שמישהו מתרגם את המונח הזה לעברית, תמיד משתמשים בשם באנגלית, כמו בהרבה מקרים אחרים. לצערי, אין לי הצעה טובה יותר. odedee • שיחה 20:27, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בעיקר בגלל שהמילה גלריה היא לא בעברית, מה לגבי אופני אוזניים לכותל? Moti 43 - שיחה 22:32, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- המילה גלריה היא כן בעברית. אם הבעיה שלך היא רק המילה "אופנים", איני רואה בה פסול. הבעיה היא גלריית הלחישות. odedee • שיחה 22:36, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- יש בעיה גם עם אופנים, משום שהמחשבה פונה מיד לסמיכות של אופניים, כמו אופני הרים, למשל, ולא של אופן ברבים. המילה mode בהחלט יוצרת בעיה בתרגום לעברית, בייחוד בסמיכות.שלומית קדם - שיחה 01:39, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- לדעתי, עדיף "יציע" על גלריה, לא בגלל העברית, אלא משום שגלריה מתקשרת עם מקום הצגת תמונות. השאלה בבחירת שם לערך היא לא רק נכונות התרגום, אלא גם הקונוטאציה שהוא מעורר ועד כמה הוא מובן בראייה ראשונה - הרי מטרתנו איננה לחוד חידות לקוראים אלא להשכילם ובעיקר להביאם לקריאת הערך. באשר ל-mode, במילון אוקספורד קיימת, לגבי פיזיקה, הגדרה שעושה שימוש ב-patterns מה דעתכם אם כן על "תבניות יציע לחישות" או "דפוסי יציע לחישות"? אם זה נכון מבחינה פיזיקלית, זה נראה לי עדיף פי כמה על השם הקיים.שלומית קדם - שיחה 15:42, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- באופן מובהק, לאף אחד שיראה את הצירוף "יציע לחישות" אין קצה קצהו של סיכוי להבין במה מדובר. ממש לא. odedee • שיחה 15:44, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני לא יודע מה עדיף, יציע או גלריה, אבל בשום פנים ואופן לא אופניים, כי ההקשר המיידי הוא לכלי הרכב. עדיף דפוסים, בסמיכות דפוסי. בברכה. ליש - שיחה 15:49, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זה לא אופניים אלא אופנים, וזה לא "דפוסים", אנחנו לא ממציאים מילים. mode בעברית זה אופֶן. odedee • שיחה 15:51, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- עודדי, ברור לי שמדובר ברבים של אופן, אבל עלינו לחשוב על הקורא ועל ההקשר המיידי שלו. בעניין התרגום היטיבה שלומית להסביר, תרגום מילולי, מילה מול מילה, הרבה פעמים מחמיץ את המטרה, כי לכל שפה יש עולם הקשרים עצמאי, לכן מחפשים בתרגום את צירוף המילים הטוב ביותר, כדי לבטא את המשמעות ולא כדי להיצמד למילון. בברכה. ליש - שיחה 15:59, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- נכון, לא טענתי שנדרש תרגום מילולי. אמרתי ש"יציע לחישות" הוא חסר פשר, ואינו טוב יותר מהתרגום המילולי, אלא להפך. זה מקרה קשה. odedee • שיחה 16:06, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- "יציע לחישות" הוא התרגום במילון אלקלעי, ופשרו ברור לפחות כזה של "גלריית לחישות". בשיח העברי, מקובל הרבה יותר "יציע המקהלה" כשמדובר על כנסייה או קתדרלה, וכמובן כשמדובר באולם קונצרטים או תיאטרון. כשאני ראיתי כאן את שם הערך הנוכחי, לא הבנתי כלל במה מדובר. יתכן שגם "דפוסי יציע לחישות" לא יהיה ברור ממבט ראשון, אבל לא פחות ואולי יותר מ"אופני גלריית לחישות". בקשר ל"דפוסים" אין כאן שום המצאה - pattern היא המילה הנרדפת ל-mode בתחום הפיזיקה במילון אוקספורד, שנאמן עלי לחלוטין בשפה האנגלית.שלומית קדם - שיחה 16:15, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
ראה כאן וכאן .שלומית קדם - שיחה 16:23, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- פשרו של "יציע לחישות" ברור הרבה פחות מ"גלריית לחישות". האם התכוונת שבאלקלעי מופיע "יציע לחישות" כתרגום של "whispering gallery", או רק "יציע" כתרגום של "gallery"? בכל מקרה, שני הצירופים לא מקובלים בעברית (ל"יציע לחישות" יש בדיוק אפס תוצאות בגוגל, והמצב של "גלריית לחישות" לא טוב בהרבה), אבל רק את "גלריית לחישות" אפשר בפועל לתרגם בחזרה לאנגלית ולהבין למה הכוונה (לפחות אם את/ה פיזיקאי/ת), ולכן זה עדיף. pattern בשום פנים איננה מילה נרדפת ל-mode, לא תמצאי אותה בשום ספר פיזיקה משמשת באותו התפקיד. אם מילון אוקספורד מציע אותה כנרדפת בתחום הפיזיקה, אני מציע שתגבילי את נאמנותך אליו, לפחות בתחום הפיזיקה. זו גם הסיבה שהתרגום "דפוס" אינו אפשרי. odedee • שיחה 16:33, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ומה דעתכם על "מודלים" (במקום אופנים)? בברכה. ליש - שיחה 16:51, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני לא חושב שמקובל לתרגם mode כמודל. גם בסיב אופטי וגם בגלבו המונח העברי הוא אופן. odedee • שיחה 19:56, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מה לגבי "אופני תהודה של גלריית לחישות"?Gidovski - שיחה 11:26, 30 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
― הועבר מהדף שיחת משתמש:לשונאי
אני מתרגמת את הערך ארטמיס פאול: צופן הנצח, ונתקלתי בבעיה קלה בפסקת ההודעה הסודית:
the code for Eoin Colfer Artemis Fowl The Eternity Code Puffin is printed on the spine underneath the dustjacket
אני לא מצליחה להבין, ולמצוא, מה זה puffin. הפירוש היחידי שמצאתי זה סוג של בעל חיים, ואני מניחה שזה לא זה. הייתי מנחשת שזה אומר מפתח, כמו בהצפנה במחשבים, אבל אין ביסוס לטענה זו.
האם תוכל לעזור לי? (הבאתי את כל המשפט כדי שאולי ההקשר יעזור לך ...) Indiana Jones - שיחה 21:55, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זה שמה של הוצאת הספרים. odedee • שיחה 23:18, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני חייב לציין שברגע זה הפעולה הראשונה שברצוני לעשות היא לדפוק את הראש בקיר. אבל משהו שקצת מציק לי, דבר ראשון, בערך האנגלי כתוב שההוצאה היא ויקינג פרס, ודבר שני, בערך האנגלי כתוב: In the hardcover edition, the code for Eoin Colfer Artemis Fowl The Eternity Code Puffin is printed on the spine underneath the dustjacket, allowing the reader to decipher the code inside the book מה שאומר שבגרסת הכריכה הקשה, הקוד לארטמיס פאול צופן הנצח (מהוצאת פאפין?) מודפס על גב הספר מתחת לעטיפה, מאפשר לקורא לפענח את הקוד שבתוך הספר. הקטע שמציק לי, הוא שאני לא מבינה, הכוונה כאן למפתח, כמו בשיטת הצפנה? כי בגרסא העברית יש הקדשה עם תרגום לצופן הנצח, כך שאפשר להסתמך על זה וניחושים של אותיות, האם באנגלית מראים אותיות מסוימות ואת התרגום שלהם? Indiana Jones - שיחה 23:28, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני ממש לא מומחה לארטמיס פאול, אבל אני חושב שהספרים יצאו בכל מיני הוצאות. לנו בבית יש למשל ספר שיצא ב-hyperion/miramax. אבל כן, מדובר במפתח כלשהו להודעה מוצפנת. אם את רוצה לכתוב על זה, אולי כדאי שתראי את הספר המדובר במו עיניך, באנגלית בהוצאת puffin. odedee • שיחה 23:42, 26 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
שלום ! ישנה התלבטות בדף שיחתי בנוגע לתרגום נאות של שם ערך מסויים. אשמח אם תביעו שם דיעה. Shefshef : השיחה והחזון 00:29, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
קפיצה לרוחק או קפיצה למרחק? אני מודה, הלרוחק הזה לא נשמע לי הגיוני. yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 09:53, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- קפיצה לרוחק, כפי שנהוג לומר. מה לא הגיוני? odedee • שיחה 10:05, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- קפיצה לגובה למשל, אז גובה הוא איפיון שאני מכיר. אני מכיר גם רוחב ואורך ועומק. לא מכיר רוחק. yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 11:11, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- גם רוחק היא מילה, למשל רוחק מוקד של עדשה. אני לא בטוח אם יש איזה כלל מתי משתמשים ב"רוחק" ומתי ב"מרחק", אבל על "קפיצה למרחק" לא שמעתי. odedee • שיחה 11:17, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- קפיצה למרחק קיימת ועוד איך, אבל אני שמעתי אותה מוזכרת בעיקר במקרה של "קפיצה למרחק מהמקום", אף פעם לא שמעתי "קפיצה לרוחק מהמקום", בברכה, ים • שיחה • ז' באלול ה'תשס"ט • 15:01, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- גוגל דווקא שמע על זה. והרבה הרבה יותר מאשר "קפיצה למרחק מהמקום". odedee • שיחה 15:46, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בדקתי בגוגל בעצמי לפני ששאלתי. אבל, גוגל נותן מה שנפוץ ואותי מעניין מה נכון. בגלל זה שאלתי כאן. yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 15:52, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- כתבתי לך מה שנכון: במילון האקדמיה למונחי אתלטיקה קלה, long jump מתורגם "קְפִיצַת רֹחַק, קְפִיצָה לָרֹחַק". את הקישור לגוגל נתתי רק בגלל הטענה השגויה שלא משתמשים ב"קפיצה לרוחק מהמקום" odedee • שיחה 15:57, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מה גדול, האוקייאנוס או הדרך? yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 11:11, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- סביר שהדרך. את זה שהאוקיינוס גדול, כולם יודעים. odedee • שיחה 11:25, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- גם אני חושב ככה, נראה אם אחרים יגידו משהו אחר. yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 12:40, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
איך כדאי לתרגם? (איחוד המכס של האיחוד האירופי?). תודה, Gilado - שיחה 14:14, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זה גם מה שאני חשבתי עודד (Damzow) • שיחה • משתמש זה הוא מובחר! 14:51, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אולי איגוד המכס של הא"א, אם אתה לא רוצה לחזור על אותה מילה (בהנחה שאכן מדובר בארגון). Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ז' באלול ה'תשס"ט • 15:09, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- איגוד נשמע טוב. תודה, Gilado - שיחה 16:42, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- איגוד מכס הוא לא איחוד מכס. Ori • PTT 18:57, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אבדוק את זה ביום ראשון מול לשכת המסחר/מכון היצוא עודד (Damzow) • שיחה • משתמש זה הוא מובחר! 19:01, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- טוב, בינתיים הלכתי על בטוח - "איחוד המכס" (כאן), אבל זה לא בעיה לשנות אם יתברר שעדיף איגוד. Gilado - שיחה 19:48, 30 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מהו המונח העברי לSound film (או Talkie)? אביעדוס • שיחה 16:22, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- סרט מדבר. ראה למשל בהיסטוריה של הקולנוע. דוד - שיחה 23:56, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- פשוט כך? אחלה. תודה. אביעדוס • שיחה 00:10, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מהי צורת הכתיב הנכונה יותר? ים • שיחה • ז' באלול ה'תשס"ט • 17:11, 27 באוגוסט 2009 (IDT) בעקבות הערה בדף השיחה של הערך__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- רחיים. בברכה. ליש - שיחה 17:13, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אז אפשר להעביר ולהחליף את כל המופעים? ים • שיחה • ז' באלול ה'תשס"ט • 17:19, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- רצוי מאוד. בברכה. ליש - שיחה 17:28, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- כתבתי לפני התנגשות עריכה: העלה הצעה בבוט ההחלפות. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ז' באלול ה'תשס"ט • 17:29, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בדקתי באבן־שושן, ושם דווקא כתוב כי הכתיב המלא הוא דווקא ריחיים. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ז' באלול ה'תשס"ט • 18:50, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אז מה עושים? ים • שיחה • ח' באלול ה'תשס"ט • 18:54, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- קודם כל נבקש מאריה שייתן מקור. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ז' באלול ה'תשס"ט • 18:59, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- רב-מילים, המילון הווירטואלי של יעקב שויקה וצוותו. בברכה. ליש - שיחה 20:26, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בדקתי גם באבן שושן וגם שם מועדפת הצורה ללא יו"ד. בברכה. ליש - שיחה 20:28, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- למה כוונתך במועדפת? אצלי במילון (1997) יש צורה מנוקדת (שכמובן בלי יו"ד) וצורה לא מנוקדת עם יו"ד. אפילו באיור, שבו נעשה שימוש בכתיב חסר ניקוד, כתוב "ריחיים". ים, אתה מוזמן לשלוח מייל לאקדמיה כשתיגמר החופשה באוניברסיטאות. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • ח' באלול ה'תשס"ט • 20:41, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זה אומר שהבקשה תחכה עד אחרי החגים? ים • שיחה • ח' באלול ה'תשס"ט • 20:50, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- במהדורת אבן שושן שברשותי, הכתיב חסר הניקוד הוא "ריחיים". הצורה "רחיים" היא בניקוד בלבד. odedee • שיחה 14:33, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- במילון ספיר כתוב "רחיים" ים • שיחה • ח' באלול ה'תשס"ט • 14:38, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
באוצר הלשון העברית של יעקב כנעני כתוב רֵחַיִם Hanay - שיחה 14:50, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אבל השאלה היא על הכתיב חסר הניקוד. odedee • שיחה 14:52, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בענייני כתיב מלא אין לסמוך על מהדורות ישנות של "המילון החדש" של אבן שושן, אלא אך ורק על המהדורה הקרויה במפורש "מילון אבן שושן", משנת 2004 ואילך. גם על המילון של כנעני אין לסמוך, משום שהוא מילון ישן, וכללי הכתיב המלא השתנו מאז יצא לאור.
- מילון ספיר כיס הוא מקור טוב לענייני כתיב מלא, ובו נכתב "רחיים". דוד שי - שיחה 17:46, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
יש כללי כתיב שמוטב להתעלם מהם לרווחת הכלל. לפי כללי הכתיב המלא צריך לכתוב גם "חרות" ו"פרות".
- זה נכון, וזה מקרה מעניין, כי הוא מסמן תופעה מטרידה. מילה שנכתבת באופן מסוים בחלק מהמילונים, וגם במילון אבן שושן נכתבה באותו אופן (ריחיים), הופכת פתאום ל"שגויה" לאחר שבמהדורה חדשה יותר של מילון אבן שושן הוחלף הכתיב הזה בכתיב אחר (רחיים, בלבד). מי שכותב את המילון הזה אינו סמכות בלעדית שקובעת את השפה שלנו. בפרט, מילה שאתמול נכתבה גם בו באופן מסוים, לא הופכת היום לשגיאה רק משום שעורכי המילון שינו את דעתם. כשהאקדמיה ללשון העברית מכשירה מילים חדשות, כללים חדשים וכדומה, נהוג להתיר אותם בנוסף לצורות הוותיקות היותר, לא במקומן. כותבי המילון אינם יכולים לצמצם את השפה, ומתברר שכפי שלעתים צריך להתעלם מהמלצות האקדמיה, לעתים ראוי להתעלם גם ממילון אבן שושן. odedee • שיחה 17:52, 29 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
אם יש קורא יפנית בסביה אז שיראה מה קורה עם התעתיקים בערך ההוא, פלוני אחד שינה את כולם. בברכה, ים • שיחה • ח' באלול ה'תשס"ט • 19:53, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני אנסה. אבל אני לא ממש יודע יפנית, אז אם מישהו יקדים אותי - אשמח. סתם עומר • שיחה 20:56, 27 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- פנו לרותם דנציג.שלומית קדם - שיחה 19:03, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
בוקר טוב!
- איך נכון לתעתק לעברית את שם העיר Макіївка (באותיות לטיניות: Makiivka)?
- ואיך לתרגם את Блок Наша Україна–Народна Самооборона (באנגלית: Our Ukraine–People's Self-Defense Bloc)?
תודה, Gilado - שיחה 11:40, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- מקייבקה. אפשר לנקד: מָקִיִּיבְקָה. ї עם שתי נקודות רוצה לומר שזה י' עיצורית ואחריה עוד תנועות i.
- גוש אוקראינה שלנו -
הקנה עצמית עממית. --אמיר א. אהרוני - שיחה 13:19, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה רבה, עזרת מאוד. Gilado - שיחה 13:54, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ...הגנה עצמית, כמובן. --אמיר א. אהרוני - שיחה 11:39, 30 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
בשיחת_ויקיפדיה:GNU_FDL#זוטא (שינוי מופעים של "הסטוריה" ל"היסטוריה"). תודה! --Rex - שיחה 15:18, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
(בתחום התקשורת) האם "עורך משנה" הוא התרגום הנכון? אנדר-ויק • שיחה 18:27, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זה לא "מנחה משנה"? אביעדוס • שיחה 18:31, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זה כן (ולא עורך), אבל אני לא חושב שיש לזה תרגום בעברית או תפקיד מקביל בטלוויזיה הישראלית. אני חושב שאפתור את זה בתור "מנחה". אם למישהו יש הצעות אשמח לשנות בהתאם. אנדר-ויק • שיחה 18:49, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זה לא "משנה" אלא "שותף", וזה יותר "מגיש" מאשר "מנחה". למשל מגישי החדשות בערוצים 2 ו-10 (אולי גם 1 אבל אותו אני לא רואה אז לא יודע), הם כולם co-anchors. 77.125.83.247 19:09, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
פאולה זאהן? פולה זאן? אנדר-ויק • שיחה 18:56, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בטוח פולה. לפי דעתי עדיף "זאן". ראה כאן. eman • שיחה • ♥ 23:11, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בשבילי זה מספיק. תודה רבה. אנדר-ויק • שיחה 04:03, 29 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מדובר בסרט בריטי משנת 1986 בשם Mission. בארץ קראו לו "משימה", וכשראיתי אותו היה ברור לי שיש כאן טעות, משום שהסרט מדבר על מיסיון ישועי בדרום אמריקה, שבו עובדים כמרים עם בני שבט אינדיאני להביאם בברית הנצרות ולהעשיר את חייהם במוזיקה ובהשכלה כללית. המוזיקה היפהפיה היא של מוריקונה ושמה "האבוב של גבריאל". נזכרתי בו משום שהיום הזכיר אותו חיים קינן בתוכניתו "חיים בסרט", וגם הוא התייחס אליו בשם "משימה". שאלתי כאן היא, אם אתרגם את הערך en:The Mission (film) מאנגלית ואקרא לו "מיסיון", האם יקומו מתנגדים בשם הנאמנות לשם שבו נקרא לפני עשרים שנה בארץ? כמובן, ברור לי שהמילה מיסיון ומיסיונרים מקורה במשימה שהטילה עליהם הכנסייה, אבל נושא הסרט המסוים הזה הוא המיסיון עצמו, לא משימתם של הכמרים, והמילה "משימה" מתקשרת מיד עם "משימה בלתי אפשרית" ושאר סרטי פעולה. מה דעתכם, האם תוכל ויקיפדיה לתקן את העוול, או שזה ניסיון שווא? שלומית קדם - שיחה 19:02, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- מקובל לתרגם ערכים על סרטים בשם בו הופיע הסרט בארץ. אז נכון שהתרגום הנכון הוא ללא ספק מיסיון, אבל בעוד ש"משימה" היא כנראה ניסיון לתת לסרט שם מושך יותר (מי בארץ היה הולך לסרט ששמו "מיסיון") זו שגיאה קלה יחסית לשחק אותה סם, ובכל זאת הערך כתוב בשם זה. דרך אגב, יש לנו כמה ערכים הקשורים לנושא (רדוקסיון והמיסיונים הישועיים של הגוארני). אביהו • שיחה 22:46, 28 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מישהו יודע איך לתרגם Johan מדנית? פישאנדיון - שיחה - פישאנדיון רוצה אותך! - חסרים רק 25!! 08:56, 29 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- יוהאן. odedee • שיחה 17:34, 29 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני חושב שהחלטנו על יוהן, בלי א'. eman • שיחה • ♥ 17:43, 29 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- יש תיקו בהצבעה. ים • שיחה • י' באלול ה'תשס"ט • 11:35, 30 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- לבוט זה לא משנה מה החלטנו, מסתבר [3] yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 17:33, 30 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
איזה כיף! תנו יד ורגל למיזם רפואה שלמה, מומחיותכם נדרשת בתרגום עץ הקטגוריות. יוסי • שיחה 22:41, 30 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
Georg Valentin von Munthe af Morgenstierne
איך יהיה התעתיק הנכון לעברית?
גאורג ולנטין פון(?) מונטה אף מורגנסטירנה?Ewan2 - שיחה 00:16, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
אני מצטערת שאני צריכה להטריח. לא הייתי צריכה לשאול. אני אשב לי בחושך בנתיים, אז אל תדאגו....
- איך נתעתק את שמות הבאים? 1. Paweł Edmund Strzelecki. 2. שם ההר Mount Kosciuszko שקרוי על שמו של Tadeusz Kościuszko שכרגע מתועתק אצלנו כתדיאוש קושצ'ושקו. תודה. לא הייתם צריכים. yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 09:39, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- 1. פאבל אדמונד סטז'לצקי (אבל: א. ראה בערך מה שהם כותבים על איך קוראים לו באוסטרליה; ב. לפי התעתיק IPA שהם מביאים בערך משום מה זה סטשלצקי).
- 2. השם מתועתק כראוי. אבל שום יש שאלה, מה האוסטרלים, שיהיו בריאים, עשו ממנו... eman • שיחה • ♥ 10:41, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אז ההר יהיה קושצ'ושקו? כי בפועל זה מבוטא קוז'יאשקו או משהו כזה. yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 10:55, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- זו שאלה. בערך באנגלית כתוב שהוגים את זה קוזיוֹסקו, אבל גם יש הגיה קושוּשקו. אבל קודם כל צריך להחליט לפי מה הולכים. לפי הגית השם הפולני שעל שמו זה נקרא, או לפי הגיית השם בפועל. eman • שיחה • ♥ 11:04, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אוקיי. מה דעתך לגבי שם ההר? מה הוא צריך להיות? עוד משהו קטן. בתעתוק הראשון לא פספסת איזה r? yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 11:19, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בפולנית rz נהגה כ-ז' (זי"ן עם גרש). Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • י"א באלול ה'תשס"ט • 11:23, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה. yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 11:28, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- למען האמת יש להם סוגים שונים של ז', אבל לנו כולם נשמעים אותו דבר... eman • שיחה • ♥ 11:47, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- כן.. כמו שאנחנו לא מבחינים בין נ' חכית (נבלה) ל-נ' וילונית ("בנק"). יש הבדל במיקום של הלשון, וגם בצליל (אבל אין צורה להדגים אותו בעברית). אביעדוס • שיחה 17:53, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- *מכתשית. עומר מחוץ לחשבון
- לגבי קושצ'יושקו - כן, כך מבטאים, מפי הורי דוברי הפולנית. הייתי גאה מאד בהצלחתי לבטא את שובר השיניים הזה, יחד עם שקוריפינשצ'יכה, הגויה המרשעת ב"מאחורי הגדר". אגב, דוברי אנגלית וצרפתית אינם מקור ראוי לתעתיק שמות - מה עם יוהן סבסטיאן באק או וולפגנג אמדאוס מוזאר, למשל?שלומית קדם - שיחה 22:03, 2 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
או המפלגה הליברלית דמוקרטית (יפן) ?
- לדעתי הגרסא השנייה או המפלגה הליברלית-דמוקרטית (יפן). השם הנוכחי, הכולל ידוע של התכונה הדמוקרטית, נותן להבין שמדובר במפלגה ליברלית שהיא גם דמוקרטית, להבדיל ממפלגות אחרות, שהן ליברליות, אך לא דמוקרטיות. בברכה. ליש - שיחה 18:28, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה, אני מעביר Tomtom - שיחה 22:41, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מדובר בקומונה בצרפת. מישהו יודע כיצד יש לתעתק? תודה מראש, קוריצה • שיחה • המורשת העולמית. פשוט עולמית! 22:10, 31 באוגוסט 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ואודה גם למי שיוכל לתעתק את השם Neufville (ראו כאן). קוריצה • שיחה • המורשת העולמית. פשוט עולמית! 01:32, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אני חושב ש"בופלר" ו-"נפוויל" או אולי "נוויל". -יונה בנדלאק - שיחה 15:10, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- בופלר ונוויל. אמנון שביט • שיחה 23:37, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
כיצד יש להגות מילה זו? עם שווא או עם חטף פתח? תודה, אמריקאי - שיחה 00:00, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ראה ויקיפדיה:ייעוץ לשוני/ארכיון 16# באחרונה, לאחרונה, האחרונים וכיו"ב. Kulystab • שיחה • המטמון מחכה למוצא • י"ב באלול ה'תשס"ט • 00:39, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
מה שמו הפרטי של איש מהכותרת? אצלנו "עמרו" מתועתק מערבית, ﻋﻤﺮﻭ. אבל בכל שאר השפות זה amr, למה? עומר מחוץ לחשבון
- השם עמרו (ﻋﻤﺮﻭ) נהגה בערבית amr' אך נכתב עם ואו (ﻭ) כדי להבדילו מהשם עמר (ﻋﻤﺮ) שנהגה umar'. התעתוק הוא על פי הכתיב הערבי. אגב, בערבית הקלאסית הכתיב משתנה על פי התפקיד התחבירי, וכך אפשר למצוא משפט כמו رأيت عمرا (ראיתי את עמרא/עמרו, I saw 'amr). ההגייה amru', ששומעים לפעמים בעברית, שגויה. יונבל - שיחה 08:45, 3 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
שלום
אני מעוניין לדעת מה נכון יותר לרשום בשלט שאציב בחלקת ניסוי
-ניסוי שדה
-שדה ניסוי
תודה
אורון
- התשובה תלוייה במה מתבצע בשדה זה: אם מתבצעים שם ניסויי שדה (השדה מארח ניסויים) או אם מדובר שדה ניסויי (השדה הוא נושא הניסוי)
- בכל מקרה, לא "שדה ניסוי".
- בברכה. ליש - שיחה 16:27, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- למה לא "שדה ניסוי"? מגרש שבו מנסים במשך עשרות שנים חומרי נפץ חדישים, הוא שדה ניסוי. עִדּוֹ (Eddau) - שיחה 16:43, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- אגב, בלי קשר, יש דבר שנקרא "ניסוי שדה". למשל פרארי, במאמרו על פיתוח סקרים חדשים מציע לעשות לכל סקר חדש שני ניסויי פיילוט. הראשון הוא ניסוי שבו החוקר נמצא עם איזה 10 אנשים שמשיבים על הסקר ורואה שהם משיבים עליו נכון. השני הוא "ניסוי שדה" שבו גירסאת הסקר שתוקנה בעקבות הניסוי הראשון נשלחת לאיזה מאה איש. אחרי שמתקנים את הסקר מ-"ניסוי השדה" אפשר לשלוח אותו לאלפי אנשים כסקר למטרות מחקר. עִדּוֹ (Eddau) - שיחה 17:20, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
איך נכתוב את זה בעברית? ˈpʊntʃak ˈdʒaja זה מתוך Puncak Jaya. תודה. yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 19:00, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- במפתיע (או לא), ממש כך: פונצ'(א)ק ג'איה. אביעדוס • שיחה 20:09, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה רבה. yanshoof • שיחה • בואו לאמץ ערכים יתומים 23:29, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
תודה, אביהו • שיחה 21:38, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- קרוב לוודאי ז'ורז' פרידל; ומולן (כמו מולן רוז'..), בהנחה שההגייה הצרפתית נשמרה. אביעדוס • שיחה 21:56, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- תודה. שאלה נוספת. במולן רוז' ה-Moulin נכתב בלא S בסוף, היא אינה נהגית? אביהו • שיחה 19:54, 2 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- s בסוף מילה אינה נהגית בדרך כלל (למעט כמה מקרים יוצאי דופן), כך ש-Moulins נהגה כמו Moulin. אמנון שביט • שיחה 21:57, 2 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- ראה גם קתדרלת מולן. בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 22:14, 2 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
האם מישהו יודע כיצד יש לתעתק את השם הזה? הרבה תודה מראש, קוריצה • שיחה • המורשת העולמית. פשוט עולמית! 22:05, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- קמיל ד'אוסטון, דוכס טלרד -יונה בנדלאק - שיחה 23:45, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- קאמי ד'אוסטן, דוכס טלאר. אביעדוס • שיחה 17:50, 2 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
איך נכון לתעתק "Friedrich Gustav Jakob Henle" - פרדריך גוסטב ג'אקוב הנלה? -יונה בנדלאק - שיחה 23:49, 1 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
- כמעט: פרידריך גוסטב יאקוב הנלה. eman • שיחה • ♥ 00:41, 2 בספטמבר 2009 (IDT)__DTREPLYBUTTONSCONTENT__-->
|
|